25 روستاي شهرستان همدان در معرض تنش آبي قرار دارد

فرماندار شهرستان همدان با بيان اينکه طبق گزارش بخشداران و تاييد شرکت آبفار 25 روستاي شهرستان همدان در معرض تنش آبي قرار دارد، تا کيد کرد : قطعا اعتبارات استاني در جهت رفع اين مشکل کفايت نمي کند و بايد با کمک نمايندگان مجلس اين موضوع را بطور جدي تري پيگيري کنيم. به گزارش “فردای […]

فرماندار شهرستان همدان با بيان اينکه طبق گزارش بخشداران و تاييد شرکت آبفار 25 روستاي شهرستان همدان در معرض تنش آبي قرار دارد، تا کيد کرد : قطعا اعتبارات استاني در جهت رفع اين مشکل کفايت نمي کند و بايد با کمک نمايندگان مجلس اين موضوع را بطور جدي تري پيگيري کنيم.

به گزارش “فردای همدان”، در جلسه اي با حضور مدير عامل آبفار استان مسائل و  مشکلات آب شرب روستاهاي شهرستان همدان مورد بررسي و رسيدگي قرار گرفت.

علي تعالي با اشاره به مشکلات آب شرب تعدادي از روستاهاي شهرستان همدان گفت: متاسفانه روستايي داريم که کمتر از 15 کيلومتر با مرکز استان فاصله دارد اما از شبکه آب شرب محروم است .

وي با اشاره به لزوم حل مشکلات مناطقي که کمتر برخوردارند، افزود: از وضعيت اعتبارات اطلاع داريم اما بايد به نحوي کمبود اعتبارات با جديت و جذب بيشتر اعتبارات ملي  مورد پيگيري قرار گيرد .

فرماندار شهرستان همدان با بيان اينکه طبق گزارش بخشداران و تاييد شرکت آبفار 25 روستاي شهرستان همدان در معرض تنش آبي قرار دارد، تا کيد کرد : قطعا اعتبارات استاني در جهت رفع اين مشکل کفايت نمي کند و بايد با کمک نمايندگان مجلس اين موضوع را بطور جدي تري پيگيري کنيم.

وي با اشاره به لزوم تعيين تکليف تامين آب آموزشکده فني شهيد مفتح و راه آهن همدان تصريح کرد : روستاهاي مجاور اين مراکز با مشکل کم آبي مواجهند و تامين آب مورد نياز اين مراکز از شبکه آب روستايي امکان پذير نيست.

تعالي خواستار اولويت بخشيدن شرکت ابفار به رفع مشکل تعدادي از روستاهاي شهرستان شد و افزود : در حل مشکل تعدادي از روستاهاي شهرستان که با همکاري و مشارکت خوبي نيز از سوي مردم آن مواجهيم و مشکلاتشان با اعتبارات محدودي قابل حل مي باشد بايد تسريع شود.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان همدان نيز گفت : 72 درصد روستاهاي شهرستان همدان از شبکه اب روستايي برخوردارند و 25 روستا در معرض تنش آبي هستند.

در جهت حل مشکلات اين روستاها 12 ميليارد تومان اعتبار نياز است

سيد مصطفي هاشمي افزود : در جهت حل مشکلات اين روستاها 12 ميليارد تومان اعتبار نياز داريم که با حفر 14 حلقه چاه جديد، تجهيز 16 حلقه چاه موجود، اجراي 55 کيلومتر خط انتقال و  21 کيلومتر شبکه توزيع بتوانيم مشکل آنها را حل کنيم .

وي خاطرنشان کرد: همچنين در راستاي حل مشکل آب شرب روستاهاي شهرستان همدان نياز به احداث 65 متر مکعب مخزن، 2 ايستگاه پمپاژ و بهسازي 9 دهنه چشمه داريم.

وي با اشاره به محدوديت اعتبارات و منابع انساني مورد نياز متناسب با حجم خدمات و سرويس دهي اين شرکت به روستاهاي استان يادآور شد: متاسفانه در برخي از روستاها نيز مديريت مصرف آب بخوبي اعمال نمي شود و عليرغم عدم کمبود آب با مصرف بي رويه مواجهيم.

هاشمي افزود: استفاده از آب شرب روستايي در ساير مصارف مانند کشاورزي و دامداري مشکل ديگر ما در برخي از روستاها است که بويژه در فصل تابستان مشکل کمبود آب شرب روستا را مضاعف مي کند.

برداشت بي رويه از منابع آب زيرزميني در بخش کشاورزي 

وي اظهار کرد: برداشت بي رويه از منابع آب زيرزميني در بخش کشاورزي  و استفاده از سموم باعث کاهش روز افزون کيفيت آب شرب مي شود.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان همدان با اشاره به مشکلات آب شرب تعدادي از روستاهاي شهرستان همدان گفت: عليرغم کمبود اعتبارات و با کمک پيمانکاران حل مشکل اين روستاها را در اولويت قرار مي دهيم.

وي اعتبارات مورد نياز نگهداري مستمر شبکه هاي آب شرب روستايي و تجهيزات چاههاي استان را قابل توجه دانست و افزود: ميانگين جمعيت روستايي استان همدان 35 در صد است که اين ميزان 10 درصد از ميانگين جمعيت روستايي کشور بيشتر است و لازم است در تخصيص اعتبارات مد نظر قرار گيرد.

انتهای پیام/