هنوز هیچکس نیستم رونمایی شد

گروه فرهنگ و هنر: جدیدترین کتاب «مریم رازانی» نویسنده پرطرفدار شهرمان با عنوان « هنوز هیچکس نیستم، رونمایی شد. به گزارش “فردای همدان”، واپسین ساعات آخرین روز از هفته گذشته، شهر کتاب همدان میزبان جمع کثیری از نویسندگان، هنرمندان، شاعران، اهل فرهنگ و اعضای تشکل‌های غیردولتی بود که به بهانه رونمایی و جشن امضای جدیدترین […]

گروه فرهنگ و هنر: جدیدترین کتاب «مریم رازانی» نویسنده پرطرفدار شهرمان با عنوان « هنوز هیچکس نیستم، رونمایی شد.

به گزارش “فردای همدان”، واپسین ساعات آخرین روز از هفته گذشته، شهر کتاب همدان میزبان جمع کثیری از نویسندگان، هنرمندان، شاعران، اهل فرهنگ و اعضای تشکل‌های غیردولتی بود که به بهانه رونمایی و جشن امضای جدیدترین کتاب «مریم رازانی» نویسنده پرطرفدار شهرمان با عنوان « هنوز هیچکس نیستم» دور هم جمع شده بودند. رازانی این کتاب را با نگاهی به رمان فسخ فرانتس کافکا نوشته است.

دوستی دیرینه با خانواده رازانی

«پیمانه روشن‌‌زاده» مهمان ویژه این برنامه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: آنچه مسلم است من کتاب را خوانده‌ام و کتاب بسیار ارزشمندی است اما نقد و بررسی آن را به روزهای آینده موکول می‌کنم اما امروز می‌خواهم از سابقه دوستی خودم با خانواده رازانی صحبت کنم.

وی ادامه داد: حدود بیش از 40 سال پیش من با همسرم و فرزندی که در درونم داشتم به خرم‌آباد مهاجرت کردیم و با اولین خانواده‌ای که آشنا و دوست شدیم خانواده رازانی بود آن هم به این مناسبت که پدر این خانواده شباهت زیادی به پدر مرحوم من داشت که آن زمان تازه فوت کرده بود و من آقای رازانی را مانند پدر خودم می‌دانستم.

روشن‌زاده افزود: پدر مریم رازانی شاعر و طنزسرا بود و نی می‌نواخت و اهل شاهنامه بود و یکی از تفریحات شبانه این خانواده دور هم نشستن و شاهنامه‌خواندن بود. به همین دلیل همه فرزندانی که در این خانواده بزرگ شدند اهل هنر و ادبیات هستند و حتی نوه‌ها نیز این مسیر را در پیش گرفته‌اند و بهترین نویسنده‌ها و موسیقی‌دان‌ها در این خانواده هستند.

این نویسنده باسابقه گفت: پدر خانواده رازانی انسان شوخ‌طبعی بود و هر وقت ما به هم می‌رسیدیم با طنز با ما سلام و احوالپرسی می‌کرد و معمولا فی‌البداهه شعرهای طنز مربوط به مسائل روز جامعه را بدون هیچ ترس و وحشتی برای من می‌خواندند. این ویژگی آقای رازانی باعث شباهت زیاد او به پدر مرحومم می‌شد هرچند پدر من شاعر و موسیقی‌دان نبود اما اهل کتاب بود و هر بار به خانه برمی‌گشت در یک دست نان و در دست دیگرش روزنامه داشت که برایمان می‌خواند و ما لذت می‌بردیم و درس می‌گرفتیم و اندیشه‌هایمان شکل می‌گرفت.

روشن‌زاده ادامه داد: بنابراین پدرم شبیه پدر خانواده رازانی‌ها بود و مادرم نیز شباهت عجیبی به مادر آن خانواده داشت و حتی نام مادرانمان نیز یکی بود و در پاکی اندیشه و راستی و درستی و صداقت نیز مانند هم بودند. خیلی خوشحالم که در طی 45 سال با این خانواده دوست بودم و همیشه هم آرزو داشتم خوشبختی‌های این خانواده را ببینم و امروز هم در جمعی هستم که کتاب دختر بزرگ این خانواده رونمایی می‌شود. بودن در همدان و مهمان این خانواده بودن و حضور در جمع شما فرهیختگان از بهترین لحظات زندگی من است.

زندگی در دنیای اساطیر

«مسعود احمدی» یکی از نویسندگان همدانی نیز در ادامه برنامه گفت: روی جلد کتاب نام کافکا آمده است و چقدر این اسم برای همه ما آشناست. کافکا حدودا در سال 1920 زندگی می‌کرده و الان سال 2017 است یعنی چیزی حدود 100 سال. طی این سال‌ها انسان‌های زیادی در گوشه گوشه این دنیا آثار متعدد این نویسنده را خوانده‌اند و تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و دنیاهای جدیدی از این آثار به وجود آورده‌اند. حالا مریم رازانی که ارادت ویژه‌ای به او و همسرش زنده‌یاد مهیمنی دارم، تحت تاثیر نه اما کنار به کنار کافکا از زندگی معاصر ما دنیای دیگری خلق کرده است.

وی افزود: من به دنبال نقد و بررسی این کتاب نیستم اما می‌خواهم بگویم ما چقدر تحت تاثیر نویسندگان قدر دنیا هستیم. جهان هنر، جهان ماست و شاید بتوانم بگویم مذهب، کشور، زبان و همه این چیزها در ما مشترک است. تولستوی و همینگوی مال ماست و حافظ و خیام ما هم مال دنیاست پس جهان به هنر و ادبیات متصل است. من از خانم رازانی تشکر می‌کنم که چنین اثری را خلق کردند.

احمدی ادامه داد: در جای جای این رمان شخصیت‌ها تنه به تنه اساطیر ما می‌زند. آبتین شخصیت اصلی این رمان گرگور سامسای رمان فسخ کافکا نیست اما این شخصیت نویسنده ما را تحت تاثیر قرار داده است. آبتین، سام و آتوسا ما را به عقبه تاریخی‌مان می‌برند، جایی در پس سر ما و ما با رمان زمان به زمان می‌شویم و به الیاس، خانواده اسماعیلی و پروانه می‌رسیم. یعنی اساطیر در طول زمان خلق می‌شوند و به وجود می‌آیند.

شخصیت متفاوت

«احمد بیگریان» از هنرمندان تئاتر همدان نیز گفت: بعد از زنده‌یاد ایراندخت میرهادی، نزدیک‌ترین شخصیت به او مریم رازانی است اما چرا باید 50 سال بگذرد تا ما بانویی مانند زنده‌یاد میرهادی داشته باشیم که هم بازیگر، شاعر، نویسنده، فعال مدنی و مانند اینها باشد و هم زندگی‌اش شبیه او باشد؟

«سهراب نیک‌فرجاد» بازیگر تئاتر نیز گفت: بیشتر از آنچه دوستان گفتند، شخصیت رازانی است که او را از بقیه جدا نویسندگان جدا می‌کند.

«اسفندیار خزایی» مدیرکل منابع طبیعی استان نییز که در این برنامه حضور داشت، گفت: خانم رازانی در زمانی که کارمند این اداره بود و یکی از معاونت‌ها را بر عهده داشت نیز کارمند نمونه محسوب می‌شد. ما وظیفه داریم از اهالی قلم حمایت کنیم و به همین دلیل 100 جلد از کتاب خانم رازانی را به منظور حمایت از ایشان خریداری خواهیم کرد.

دورهمی به بهانه کتاب

«حسین زندی» فعال مدنی استان نیز گفت: خوشحالیم که امروز به بهانه کتاب دور هم جمع هستیم. آن هم کتاب مریم رازانی که پیشکسوت بازیگری و نویسنده شهرمان است. از حضور همه تشکر می‌کنم چون بدون حضور مردم و بدون حضور اهالی فرهنگ انجام هیچ کاری در این شهر ممکن نیست. از مدیریت شهر کتاب نیز ممنونم که با برگزاری این برنامه در این مکان ما را از مسیر سخت دریافت مجوز از ارگان‌های مختلف راحت کردند. از خانم رازانی هم تشکر می‌کنم که به ما اعتماد کردند و از تشکل‌های غیردولتی نیز سپاسگزارم که فرصتی برای مشارکت عمومی ایجاد کردند و این اتفاق را رقم زدند. از علیرضا بهرامی شاعر و نویسنده همدانی که مدیریت انتشارات آرادمان را بر عهده دارند و به انتشار آثار نویسندگان همدانی می‌پردازند و در این زمینه به آنها کمک می‌کنند هم ممنونیم.

معنای آزادی

«مریم رازانی» نیز گفت: یک نویسنده خوب باید آزادی را با همه وجود خود بشناسد. اگر مفهوم آزادی را درک نکرده باشد نه می‌تواند از آزادی بنویسد و نه از بند. نباید به هنر به شکل یک عایدی و بهره مادی نگریست. چنین نگرشی به هنر، شان هنر و هنرمند را پایین می‌اورد. بیگانگی با ترس و همراهی با تاریخ چهره ادبیات و هنر را همواره تازه نگه می‌دارد. قلم بهای سنگینی دارد که باید پرداخت.

تقدیر از نویسنده

«عباس یادگاری» از اهالی فرهنگ همدان در پایان درباره اهمیت قلم صحبت کرد و لوح تقدیری را به مریم رازانی تقدیم کرد. این لوح از طرف برگزارکنندگان این برنامه از جمله انجمن سعدی‌پژوهی، پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، توسعه محلی بهارستان، نشریه عبارت، انجمن توان‌افزایی با هم، پویشگران سفر پاک و شهر کتاب همدان تهیه و به رازانی تقدیم شد.

گزارش از: فاطمه کاظمی