انتخابات در استان با حضور حداکثري مردم، قانوني و سالم برگزار شد

گروه سیاست: استاندار همدان گفت: انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري و پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا در استان با حضور حداکثري مردم، با استناد به قانون و سالم برگزار شد. به گزارش “فردای همدان”، محمدناصر نيکبخت اظهار کرد : در 29 ارديبهشت ماه 951هزار و 203 راي در روز انتخابات به صندوق انداخته […]

گروه سیاست: استاندار همدان گفت: انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري و پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا در استان با حضور حداکثري مردم، با استناد به قانون و سالم برگزار شد.

به گزارش “فردای همدان”، محمدناصر نيکبخت اظهار کرد : در 29 ارديبهشت ماه 951هزار و 203 راي در روز انتخابات به صندوق انداخته شد که مجموع آراي باطله 28990 و آرا صحيح 922213 راي بود.

وي تصريح کرد: ميزان مشارکت در استان 73/8درصد بود که 59درصد آرا در شهرها و 41درصد در روستاها بوده است .

استاندار ادامه داد : همزمان با شروع رسمي انتخابات و حتي قبل از آن تعامل و هماهنگي لازم با هيأت نظارت شوراي نگهبان در مراحل مختلف و جلسات هماهنگي و تبادل نظر با فرمانداران و بخشداران انجام شده و بخصوص در روز اخذ رأي هيچگونه گزارشي دال بر بروز ناهماهنگي اعلام نشده است.

نيکبخت اضافه کرد: در استان همدان مجموعاً 1370 شعبه اخذ رأي وجود داشته که کليه عوامل برگزاري انتخابات (مجريان، ناظرين و بازرسين) در همه شعبه ها حضور داشته اند.

استاندار گفت: به ازاي هر شعبه يا صندوق اخذ رأي 5 تا 7 نفر عضو اصلي شعبه، يک نماينده فرماندار، يک بازرس و تعداد 3 تا 5 نفر ناظر شوراي نگهبان و 2 تا 3 مأمور محافظ صندوق انجام وظيفه مي کردند و طبق گزارشات در همه سطوح روند برگزاري انتخابات توسط مجريان و ناظرين عادي بوده و برگزاري انتخابات بصورت سالم انجام شده است.

نيکبخت تصريح کرد: از ابتداي شروع انتخابات در تمامي شعب يک سيستم کامپيوتري، احراز هويت را انجام مي داد که 945 هزار نفر از 952 هزار نفر به صورت online و 7 هزار نفر به صورت ofline در روستاهايي که امکانات ضعيفي داشته اند احراز هويت شده اند و قطعي سيستم بصورت ملموس نداشته ايم .

وي خاطرنشان کرد: البته سامانه به گونه اي طراحي شده بود که در صورت قطعي شبکه نيز امکان احراز هويت وجود داشت .

استاندار اظهار داشت: استان همدان جزو 3 استان اول کشور بود که در اولين لحظات آغاز رأي گيري ارتباط کامل برقرار کردند.

نيکبخت بيان داشت: از مجموع تعداد 1370 شعبه اخذ رأي تعداد 1033 شعبه ثابت و 337 شعبه سيار (311 روستايي و 26 شهري) معادل 7/22 % از کل شعب بصورت سيار بوده و تعداد شعب سيار اين دوره از انتخابات تفاوتي با انتخابات دوره هاي قبلي نداشته و ترکيب عوامل شعب سيار اعم از ناظرين، بازرسين، مجريان و نيروهاي محافظ صندوق تفاوتي با شعب ثابت نداشته است.

استاندار با بيان اينکه فرمانداران و بخشداران طبق قانون به وظايف خود واقف بوده و هرگز در جهت اعمال فشار يا سوء استفاده از موقعيت نبوده اند، گفت: وجود هيأت اجرايي به عنوان مجري و سازماندهي کننده نيروها و اعضاي شعب اخذ رأي از بين معتمدين مردمي که يک نهاد غير دولتي در جريان انتخابات محسوب مي شود، مانع از دخالت فرمانداران و بخشداران مي شود ؛ بنابراين تأکيد مي گردد که طرح موارد اعمال تخلف فرمانداران و بخشداران کاملاً کذب بوده و هيچگونه تخلفي از سوي آنان گزارش نگرديده است.

نيکبخت افزود: بمنظور استفاده مطلوب از فرصتها براي حضور مردم در پاي صندوق اخذ رأي اطلاع رساني لازم انجام شد که رأي دهندگان در ساعات اوليه و در طول روز  بصورت مستمر مراجعه نمايند.

وي اضافه کرد: در استان همدان تراکم مراجعه در انتهاي شب و همزمان با پايان مهلت قانوني اخذ رأي بيشتر در مناطقي از مرکز استان و مراکز شهرستانها بود که عليرغم پيگيري و تلاش عوامل اجرايي و نظارتي بمنظور اطلاع رساني براي مراجعه رأي دهندگان به شعب خلوت ساير مناطق شهري، متأسفانه تعدادي از مردم که در صف بودند موفق نشدند آراي خود را به صندوق بريزند.

استاندار ادامه داد: با توجه به پايش الکترونيکي از طريق سامانه انتخابات قريب90% رأي دهندگان استان همدان تا ساعت 21 آراء خود را به صندوقها ريخته و از ساعت 21 ميزان مراجعه مردم به صندوقها بخصوص در روستاها و شهرهاي کوچک کاسته شد اما در مرکز استان و مراکز شهرستانها به لحاظ تراکم بالاي جمعيتي صف اخذ رأي وجود داشت و تا پايان مهلت قانوني اقدام به اخذ رأي گرديد .

نيکبخت خاطرنشان کرد: تعداد شعب اخذ رأي در اين دوره از انتخابات با دوره هاي گذشته تفاوت محسوسي نداشته است و هيأتهاي اجرايي انتخابات متناسب با جمعيت هر روستا، بخش و شهرستان تعداد شعب اخذ رأي را تعيين کرده اند.

وي تصريح کرد: در خصوص امضاء صورتجلسات شمارش آراء در شعب از سوي همه عوامل شعب (اجرايي ، نظارتي و…) هيچ گونه گزارشي مبني بر عدم امضاء صورتجلسه از سوي عوامل اجرايي و نظارتي نداشته ايم و همه عوامل در تمام شعب استان صورتجلسه ها را امضاء نموده اند.

استاندار اظهار داشت: همه نامزدهاي انتخاباتي طبق قانون از حقوق خود استفاده کرده و در تمامي حوزه هاي انتخابيه طبق مقررات در صورت درخواست نامزدها براي تعيين و استقرار نمايندگانشان همکاري شده و فرمانداران نسبت به صدور کارت نمايندگان نامزدها اقدام نموده اند.

نيکبخت بيان داشت: با توجه به روند قانوني و صحت و سلامت برگزاري انتخابات و تأييد تمامي مراحل مختلف برگزاري انتخابات توسط ناظرين شوراي نگهبان، در صورت بروز تخلفات احتمالي با ارائه مدارک مستدل بايد به قوه قضائيه و شعبات ويژه پيشگيري و رسيدگي به تخلفات انتخاباتي ارجاع گردد.

انتهای پیام/