سرگردانی مد در بازار/ نگاهی بر سومین جشنواره مد و لباس ایرانی_ اسلامی همدان

داور جشنواره مد و لباس ایرانی_ اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر مد موجود در بازار سرگردان است و نمی‌داند به کدام سمت حرکت کند. فاطمه والامقام، مدرس و مدیر گروه طراحی و دوخت لباس دانشگاه زینب کبری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری “فردای همدان”، بیان کرد: از سال 74 وارد هنرستان در رشته […]

داور جشنواره مد و لباس ایرانی_ اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر مد موجود در بازار سرگردان است و نمی‌داند به کدام سمت حرکت کند.

فاطمه والامقام، مدرس و مدیر گروه طراحی و دوخت لباس دانشگاه زینب کبری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری “فردای همدان”، بیان کرد: از سال 74 وارد هنرستان در رشته طراحی شدم سپس در مقاطع کاردانی، کارشناسی و فوق لیسانس در رشته طراحی لباس و پارچه تحصیل کردم و درحال حاضر راهنمایی اساتید و دانشجویان در زمینه کاری تخصصی دوخت لباس هستم.

مطالب درسی را با فرمان رهبر هم سو کردیم

وی ادامه داد: درس‌های تخصصی که در این زمینه داریم خوشبختانه بیشتر در رابطه با احیای هویت لباس ایرانی است و با توجه به اینکه در سال 85 مقام معظم رهبری اولین بار درمورد مد در همدان صحبت کرد که مد ایرانی رو طراح ایرانی بیافریند به همین دلیل در این راستا سعی کردیم مطالب درسی را به این هدف سوق دهیم و از نظر من و گروه دانشگاه تقریبا در حال رسیدن به این هدف هستیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه برگزاری سه سال متوالی جشنواره مد در همدان موجب  تقویت در طرح‌ها شده است، ادامه داد: این جشنواره ها موجب می شود که بچه‌ها با انگیزه بهترو بیشتری کار خود را ادامه بدهند در کنار آن وقتی جایزه در میان می‌آید بچه‌ها با رغبت بیشتری کارخود را انجام می‌دهند.

والامقام با تأکید بر اینکه بیشترین شعار ما احیای دوخت‌های سنتی و لباس‌های محلی ایرانی است  که در لباس‌های نمایشگاه این مسئله مشهود است، اظهار کرد: همین باعث شده که بچه‌ها در طول سال هدفشان این باشد که حتما طرحی را بزنند که هم سلیقه همدانی‌ها را مد نظر بگیرد هم به تولید برسد و جامعه نیز بتواند از این پوشش استفاده کند، پوشش غربی را کنار بگذارد.

وی ابراز کرد: کلید این نمایشگاه از دی ماه به صورت تقویت شده از طرف اداره فرهنگ و ارشاد بسته شد، دانشجوهای ما نیز تقریبا یکی از بازوهای قوی این جشنواره بودند و تا اول اسفند فرصت داشتند کارهای خود به نمایشگاه را ارسال کنند.

این طراح استان اظهار کرد: به دلیل اینکه من داور بودم نتوانستم در جشنواره شرکت کنم ولی از اینکه دانشجوهای من با مشورت با من شرکت کردند خیلی خوش حال هستم اما خودم قبلا در مسابقات تهران رتبه‌های زیادی کسب کردم.

والامقام ادامه داد: به تمام جشنواره‌های تهران لباس ارسال کردم، ازطرف جناب آقای قبادی تشویقی و رتبه گرفتم و نماینده درهمدان ایشون هستم.

روح جوانان ما با فرهنگ غرب عجین شده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر مد ما سرگردان است و نمی‌داند به کدام سمت حرکت کند، عنوان کرد: دوخت و بافت‌های سنتی به تدریج در بازار باب شده ولی باز نمی‌تواند هدفی در مد پیدا کند که این یک ضعف است واین ضعف به این خاطر مشهوده که روح جوانان ما با فرهنگ غرب عجین شده و جداکردن آن زمان زیادی می‌برد.

تولیدی‌های پوشاک ریسک پذیر نیستند

این طراح استان گفت: من به عنوان یک طراح وظیفه دارم که طرحی بزنم که در کنار اینکه مدرن است هویت ایرانی را هم نشان بدهد اما متأسفانه ما ضعیف عمل می‌کنیم از طرفی نیز تولیدی‌های پوشاک ریسک نمی‌پذیرند که طرح‌های ما را در تولید انبوه بزنند و نگران هستند که ضرر کنند، سرمایه آنها بخوابد به همین دلیل زیاد ترغیب نمی‌شوند که از طرح، طراح‌های بومی استفاده کنند و طرح‌های خوب را در تولید انبود خیلی کم می‌بینیم.

والامقام افزود: خوشبختانه یکی از طرح‌های جشنواره را شرکت ستاره ایرانیان به تولید برساند که وقتی نهایی شد، اعلام خواهیم کرد.

طراحان، طرح‌های موجود در بازار را نمی‌پذیرند

فاطمه جوادی، یکی از طراحان جشنواره مد و لباس ایرانی_ اسلامی، نیز به “فردای همدان”  گفت: من اولین سالی است که در جشنواره حضور دارم اما مدت هفت سال است که در این رشته فعالیت می‌کنم و مدرک کاردانی خود را در استان همدان و کارشناسی خود را از دانشگاه شریعتی تهران دریافت کردم.

وی ادامه داد: امسال با وجود اینکه برای اولین بار شرکت کردم ولی توانستم رتبه سوم را در بخش مانتوهای اجتماعی با طراحی مانتو “حروف” کسب کنم.

این طراح با اینکه سطح نمایشگاه را متوسط ارزیابی می‌کنم ولی باید خیلی از این‌ها بهتر باشد، ادامه داد: بعضی از کارهای شرکت داده شده در نمایشگاه خیلی خوب هستند ولی بعضی از طرح‌ها حتی قابلیت انتخاب ندارند چه برسد به اینکه به تهران فرستاده و به آن رتبه‌ای داده شود.

جوادی عنوان کرد: از لحاظ دوخت بعضی مانتو‌ها اصلا برش خاصی ندارند، فقط سوزن دوزی روی آن انجام شده و حتی بعضی از کارها اصلا کاردست ندارند یعنی از پارچه‌ای که در بازاروجود دارد استفاده کردن و تنها روی آن برش زدند.

وی با بیان اینکه تولیدی‌های عمده باید از طراح‌ها کمک بگیرند تا لباس از چیزی که در بازار هستند بهتر و مردم پسند‌تر باشند، ابراز کرد: طرح‌هایی که در بازار وجود دارد اصلا جالب نیستند و اغلب طراح‌ها آن را نمی‌پذیرند.

جوادی اذعان کرد: در این جشنواره گفته بودند که طرح‌ها نمادی از همدان باشند ولی در خیلی از لباس‌ها چنین چیزی مشاهده نمی‌شود و طرحی از همدان و مطابق مدهای آن نیست.

طرح‌های جشنواره بسیار خلاقانه بودند

فاطمه سامری یکی از طراحان جشنواره مد و لباس ایرانی_ اسلامی،  هم به “فردای همدان” با بیان اینکه در حال حاضر دانشجوی ترم دوم رشته طراحی کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر هستم، اظهار کرد: اولین سالی است که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنم، مدل‌ها تقریبا خوب و بعضی خیلی خاص بودند، با بازار خیلی فرق داشتند و اگر بتوان در بیرون از این طرح‌ها استفاده کرد و فرهنگش جا بیافتد خیلی خوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های خیلی جالبی و خلاقانه در نمایشگاه بودند و از این طرح‌ها نمیشه در بازار پیدا کرد، ادامه داد: بعضی از طرح‌ها به جز اینکه زیبا بودند سنت ایرانی را حفظ کرده بودند ولی بعضی از طرح‌ها نیز حتی نمی‌توان گفت قابل استفاده باشند.

این طراح جوان بیان کرد: مدل‌هایی که در بازار وجود دارد بیشتر ساده هستند، تنها از پارچه‌های سنتی استفاده کردند و مدل خاصی ندارند ولی اینجا با ساده‌ترین پارچه‌ها مدل‌های خیلی پیچیده‌ای درست کردند.

سامری خاطر نشان کرد: می‌توان گفت در بازار از پارچه‌‌های خیلی پیچیده‌ای استفاده می‌کنند با مدل‌های ساده، ولی در داخل نمایشگاه مدل‌ها خیلی پیچیده و خلاقانه بودن در صورتی که از  پارچه خاصی هم در آن استفاده نشده است.

گزارش: زهرا قاسمی نیما