شوراها را نباید قومی و قبیله‌ای انتخاب کرد

ویژه انتخابات: عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: اعمال نظرات شخصی، لجاجت و درگیری در شورای شهر یک آسیب جدی است، مواردی نیز در همدان وجود داشته است که در شورای حل اختلاف مطرح و پیگیری شده است. به گزارش “فردای همدان”، امیر خجسته با اشاره بر تأکید امام برتشکیل شوراهای شهر و […]

ویژه انتخابات: عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: اعمال نظرات شخصی، لجاجت و درگیری در شورای شهر یک آسیب جدی است، مواردی نیز در همدان وجود داشته است که در شورای حل اختلاف مطرح و پیگیری شده است.

به گزارش “فردای همدان”، امیر خجسته با اشاره بر تأکید امام برتشکیل شوراهای شهر و روستا بیان داشت: شوراها مردم سالاری دینی به معنای واقعی است.

شوراها پارلمان های محلی هستند

خجسته ادامه داد: شوراهای شهر و روستا پارلمان های محلی است که در استان ها، شهرستان ها و روستاها تشکیل میشود که به نحو مطلوب قانون گذاری میکنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور اظهار داشت: وجود شورای شهر و روستا نشان دهنده این است که مردم سالاری در کشور وجود دارد و سرنوشت مردم به دست خودشان رقم میخورد.

وی با اشاره به آیه 189 سوره آل عمران وشاورهم فی الامر و آیه 38 سوره شورا؛ امرهم شوری بینهم بیان داشت: تشکیل شورا کار خوبی بوده است که ریشه قرآنی نیز دارد اما متأسفانه این فرهنگ در کشور ما ایجاد نشده است که بتوانند به صورت شورایی کار کرده و یکدیگر را تحمل کنند.

نماینده مردم همدان و فامنین در استان همدان اظهار داشت: در بعضی شوراها بحث اختلافات، تبانی کردن و جدا شدن بوده است.

خجسته  تصریح کرد: در بعضی شورا ها مثل شورای تبریز شاهد اتفاقات بدی هستیم که بعضی از آنها دستگیر شده اند.

وی افزود: تعداد زیادی از شوراها گزارشاتشان از شهرهای مختلف برای ما آمده است که منجر به حذف بسیاری از این شوراها شده است؛ یعنی یک شورای شهر و یک شورای روستا را حذف کرده ایم.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: بخاطر اینکه این شوراها قوانین را رعایت نکرده اند، تبانی کرده اند و پشت پرده کارهایی انجام  داده اند.

غافل نشدن از کارهای اصلی در شورای استان فرهنگ شورایی را میطلبد

وی با تأکید بر فرهنگ سازی در کار شورایی ابراز داشت: باید فرهنگ شورا ایجاد شود و اعضای شوراها دنبال تبانی، زد و بند با پیمانکاران این موارد نباشند.

امیر خجسته خاطر نشان کرد: درحال حاضر شوراها را شهرداری ها مدیریت میکنند ما در آینده به نحوی عمل میکنیم و قانون تصویب خواهیم کرد که تمام کارهای خدماتی شهر از جمله آب، برق، گاز، نیروی انتظامی زیر نظر شوراها باشد و کلید شهر دست شهرداری باشد.

وی ادامه داد: شهرداری قدرتمندی که بتواند تصمیم گیری کرده و تحول پایدار را ایجاد بکند.

عضو کمیسیون شوراها اظهار داشت: ما برنامه داریم که سال آینده این را قطعا عملی و اجرایی کرده و به نتیجه مطلوب برسانیم.

آسیب اختلاف در شوراها به مردم وارد می شود

وی در رابطه با عملکرد شورای شهر و روستا در استان خاطرنشان کرد: کار شوراها در استان همدان  خصوصا شورای روستاها در مجموع خوب بوده است هرچند نقص هم وجود داشته همانطور که در سایر استانها نیز نقص، اختلافات و اعمال نظرات شخصی وجود دارد.

خجسته افزود: اعمال نظرات شخصی، لجاجت و درگیری در شورای شهر یک آسیب جدی است، مواردی نیز در همدان وجود داشته است که در شورای حل اختلاف مطرح و پیگیری شده است، اما به طور کلی شورای استان خوب بوده است.

وی با اشاره به برخی مشکلات در شورای شهر استان گفت: در شورای شهر استان همدان نیز مواردی پیش آمده است که فشار به شهردار بیاورند و لجاجت به خرج دهند این کارها مورد تأیید نیست، آنها باید قانون گذاری و نظارت کنند و نباید کارشان جابه جا کردن نیرو و درگیری باشد به طوری که از کارهای اصلی غافل شوند و به کارهای فرعی بپردازند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: فرهنگ شورایی این را می طلبد که با یکدیگر بنشینند مشورت بکنند، عقلانیت به کار ببرند و نظری مطلوب را بیرون آورده و در شهر عملی و اجرایی کنند، این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی افزود: در استان همدان  این موضوع بارز بوده که هرجا اختلاف شده است به مردم آسیب وارد کرده است.

اتحاد لازمه شورای شهرو روستا در استان همدان است

خجسته اظهار داشت: آنچه که در شورای شهر همدان لازم است اتحاد است، همدلی با یکدیگر است و فرهنگ شورایی کار کردن است که متأسفانه در بسیاری از شوراها نیست.

وی با توجه به اینکه به ایام انتخابات شوراهای شهر و روستا نزدیک می شویم بیان داشت: نکته مهم این است در شورای آینده باید نیروهای تخصصی و نیروهای دلسوز انتخاب کرد، نیروهایی که تخصص در زمینه های مختلف باید داشته باشند، نباید قومی و قبیله ای شوراها را انتخاب کنیم.

عضو کمیسیون شوراها خاطر نشان کرد: برای شوراهای شهر و روستا باید افراد توانمند، با تدبیر،متخصص و اثر گذار را انتخاب کرد.

وی در پایان افزود: اگر غیر از این باشد می آیند در صحن شورا مینشینند در حالی که نه مفید هستند و نه شهر را به حرکت در می آورند، رکود و سکوت در شهر حاکم می شود.

منبع: نافع

انتهای پیام/