نقد کتاب «ماموریت در تهران » در کتابخانه عمومی آرتیمانی

مسئول کتابخانه عمومی رضی الدین آرتیمانی بیان کرد: جلسه نقد و بررسی کتاب «ماموریت در تهرا ن: خاطرات رابرت هایزر» در کتابخانه عمومی رضی الدین آرتیمانی برگزار شد.   به گزارشپایگاه خبری”فردای همدان” برنامه اعظم السادات موسوی، مسئول کتابخانه عمومی رضی الدین آرتیمانی اظهار داشت: پرداختن به کتاب‌های خاطرات دوران سیاه ستم شاهی می‌تواند به […]

مسئول کتابخانه عمومی رضی الدین آرتیمانی بیان کرد: جلسه نقد و بررسی کتاب «ماموریت در تهرا ن: خاطرات رابرت هایزر» در کتابخانه عمومی رضی الدین آرتیمانی برگزار شد.

 

به گزارشپایگاه خبری”فردای همدان” برنامه اعظم السادات موسوی، مسئول کتابخانه عمومی رضی الدین آرتیمانی اظهار داشت: پرداختن به کتاب‌های خاطرات دوران سیاه ستم شاهی می‌تواند به نسل آینده این پیام را برساند که انقلاب اسلامی طلیعه نجات فرهنگ، اقتصاد و همه وابستگی‌ها به استکبار است.

در ادامه استاد علی اشرف پیری؛ کارشناس ارشد ادبیات و منتقد کتاب، بیان داشت: کتاب ماموریت در تهران خاطرات رابرت هایزر، ترجمه علی اکبر رشیدی است، این کتاب از چند فصل تشکیل شده که فصل اول آن در مورد ورود ژنرال هایزر و پیگیری اهداف تا رفتن شاه از ایران، بوده و فصل دوم آن به انتظار ورود امام(ره) به ایران و عکس العمل ارتش پرداخته و فصل سوم، زمان ورود امام(ره) و اتفاق پیش رو در مورد امام(ره) را بیان می‌کند.

پیری با بیان اینکه هایزر، هدف اصلی از نوشتن کتاب خاطرات خود را جواب دادن به کسانی که در مورد او قضاوت می‌کردند، را عنوان می‌کند، اضافه کرد: هایزر، برای مأموریتی ویژه در تاریخ ۱۴ دی ۱۳۵۷ به تهران آمد تا دولت آمریکا را در تصمیم‌گیری‌های بعدی و اطلاع از اوضاع ایران یاری کند، او در طول مدت اقامت بیش از یک‌ماههٔ خود در ایران، فقط یکبار به دیدار محمدرضا پهلوی رفت و در آن جلسه، از روز و ساعت خروج محمدرضا پهلوی از ایران مطلع شد، علی‌رغم اینکه سفر وی به صورت محرمانه انجام شده بود، اما خبر ورود وی در دو روز بعد، یعنی در ۱۶ دی ۱۳۵۷ فاش شد.

وی ادامه داد: هایزر در کتاب خاطراتش نوشته که من برای بررسی این مسئله، مخفیانه به تهران آمدم که کودتا چگونه میسر است و آیا اصلاً به مصلحت هست یا نه؟ پس از بررسی‌های بسیار، از واشنگتن دستور رسید که دولتی قوی به رهبری شاپور بختیار تشکیل شود،  در صورتی که این کار شکست بخورد کودتای نظامی انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: از محاسن کتاب می‌توان به دقیق و شفاف بودن مطالب، روان بودن و نگارش خوب کتاب، صادق بودن نویسنده، اشاره کرد و البته این اثر همچون دیگر آثار بشری خالی از عیب نیست که از جمله معایب کتاب، زیاد بودن حجم کتاب، تکراری بودن بعضی مطالب و عدم اعتماد مترجم به همه مطالب کتاب که در مقدمه به آن اشاره شده است را می توان بیان داشت.