بارورسازي ابرهاي باران‌زا براي مقابله با خشکسالي

وزير نيرو گفت: بارورسازي ابرهاي باران‌زا به صورت مستمر توسط وزارت نيرو براي مقابله با خشکسالي درحال انجام است. به گزارش “فردای همدان”، حميد چيت‌چيان، وزير نيرو شنبه 16 بهمن از احداث سد نعمت‌آباد و وضعيت حوزه‌هاي آبخيزداري شهرستان اسدآباد به صورت هوايي بازديد کرد سپس در شهر آجين لحظاتي با مسئولان شهرستان ديدار کرد. […]

وزير نيرو گفت: بارورسازي ابرهاي باران‌زا به صورت مستمر توسط وزارت نيرو براي مقابله با خشکسالي درحال انجام است.

به گزارش “فردای همدان”، حميد چيت‌چيان، وزير نيرو شنبه 16 بهمن از احداث سد نعمت‌آباد و وضعيت حوزه‌هاي آبخيزداري شهرستان اسدآباد به صورت هوايي بازديد کرد سپس در شهر آجين لحظاتي با مسئولان شهرستان ديدار کرد.

چيت‌چيان در جمع خبرنگاران از کاهش 39 درصدي بارندگي‌هاي امسال نسبت به مشابه سال قبل خبر داد و اظهار کرد: تنها چاره مقابله با بحران کم‌آبي در کشور مديريت مصرف آب در بخش کشاورزي و صنعت است.

وي عنوان کرد: امروز خشکسالي‌هاي اخير و اضافه برداشت‌ها از سفره‌هاي آب زيرزميني در قالب دشت‌هاي کشور موجب افت و کاهش سطح آب شده و مشکلات عديده‌اي را براي کشور در پي داشته است.

وزير نيرو تبديل کشت‌هاي صيفي‌جات به گلخانه‌اي، اصلاح روش‌هاي آبياري و کشت محصولات کم‌آب‌بر را  در بهبود وضعيت آب کشور موثر دانست و بيان کرد: آبخوان‌داري، آبخيزداري و تغذيه مصنوعي دشت‌ها با احداث آب‌بند کمک بسياري به تغذيه مصنوعي دشت‌ها کرده است.

وي وضعيت بارندگي‌هاي دو هفته اخير را خوب و مطلوب ارزيابي کرد و افزود: به علت کاهش بارندگي در پاييز اين بارش‌ها نتوانسته است هنوز کمبود بارش‌ها را جبران کند.

چيت‌چيان تنها راه چاره مقابله با بحران کم‌آبي را  مديريت منابع آبي موجود دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از پساب تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب و بازگشت به چرخه صنعت و کشاورزي و فضاي سبز راهکار ديگري است که براي جبران کم‌آبي کشور بايد به‌کارگرفته شود.

وي با بيان اينکه شيرين کردن آب دريا هزينه‌هاي سنگيني دارد و براي مصارف کشاورزي به صرفه نيست و از اين راهکار مي‌توان در بخش آشاميدني و صنعت استفاده کرد، گفت: وزارت نيرو با تمام روش‌هاي فوق به دنبال ايجاد تعادل‌بخشي بين منابع و مصارف آب است.

انتهای پیام/