بوروکراسی سرمایه گذاران را آزار می دهد/ همدان فاقد صنایع تبدیلی سیب زمینی

استان همدان قطب تولید سیب زمینی در کشوراست اما متاسفانه در زمینه صنایع تبدیلی موفق عمل نکرده و هیچ کارخانه و شرکت مربوط به فراوری این محصول در همدان احداث نشده است.

به گزارش پایگاه خبری فردای همدان- خبرنگار: اکرم محمدی؛ یکی از مهم ترین محصولات در سبد غذایی خانوار سیب زمینی است و استان همدان سالانه حدود یک میلیون تن سیب زمینی تولید می‌کند و قطب تولید سیب زمینی کشور است.
شهرستان بهار در استان همدان دارای بیشترین تعداد تولید کننده و صادر کننده سیب زمینی است و هر سال کاشت، عرضه و صادرات سیب زمینی چالش متفاوت و خاص خود را دارد.
عدم وجود صنایع تبدیلی و فراوری سیب زمینی باعث شد که سیب زمینی تولید شده در سال 99 در سردخانه‌های استان انبار شود.در ادامه گفت و گوی خبرنگار فردای همدان را با یکی از تولید کنندگان سیب زمینی در استان همدان می خوانید.
بهروز قادر طاووسی در گفت و گو با خبرنگار فردای همدان درخصوص میزان کشت سیب زمینی با اشاره به اینکه در خرم آباد دو هزار تن، در همدان یک هزار و ۵۰۰ تن و در کوهدشت یک هزار و ۷۰۰ تن کشت سیب زمینی انجام می دهم، اظهار کرد: ۸۹.۵ تن برداشت سیب زمینی در هکتار شده.
وی در رابطه با صادرات سیب زمینی با اشاره به اینکه کشاورزان سیب زمینی کار در موقعیت نامناسبی قرار دارند، ادامه داد: صادرات سیب زمینی ضعیف بوده و وضعیت تولید کنندگان سیب زمینی چندان تعریفی نیست.
قادر طاووسی با اشاره به اینکه تابستان سال ۹۹ قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی به ۷۰۰ تومان هم رسید، بیان کرد: صادرات سیب زمینی به قدری ضعیف شده که سیب زمینی‌ها در انبار مانده است.
وی با بیان اینکه در رابطه با وضعیت استان همدان در زمینه سیب زمینی واحد صنایع تبدیلی و فراوری ندارد، بیان کرد: سیب زمینی در همدان در حوزه واحد تولیدی صنایع تبدیلی هیچ مورد خوبی ندارد.
این تولید کننده سیب زمینی در استان همدان با اشاره به اینکه در زمینه سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی سیب زمینی اتفاق مثبتی نیفتاده است، بیان کرد: استان همدان سرمایه گذار خوب دارد اما بروکراسی اداری و کاغذ بازی سرمایه گذاران را آزار می دهد.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران خوبی در استان همدان وجود دار، تصریح کرد: به طور قطع یک معضل یا مشکلی در کار اداری وجود دارد صنایع تبدیلی سیب زمینی در استان همدان تاکنون راه اندازی نشده است.
وی با اشاره به اینکه به دلیل مشکلاتی که اداره دارایی ایجاد کرده من صادرات خود را به نام شخص دیگری انجام می‌دهم، افزود: از سال 95 به بعد اکثر سیب زمینی کاران مجبور شدیم کارت بازرگانی خود را تمدید نکنیم.
قادر طاووسی با بیان اینکه صادر کنندگان از مالیات معاف هستند، افزود: پیش پای صادر کننده سنگ اندازی می کنند تا راهی برای دریافت مالیات پیدا کنند.
وی با بیان ایتکه متاسفانه کارت بازرگانی اکثر صادر کنندگان شهرستان بهار تمدید نشده است، بیان کرد: تعهد ارزی هم به مشکل بزرگی برای صادر کنندگان است.