شرکت 11 هزار کشاورز همدانی در طرح جهش تولید

در راستای افزایش عملکرد دیم زارها و انتقال دانش فنی به کشاورزان دیم کار ستاد اجرایی فرمان امام قرارداد همکاری با سازمان‌های جهادکشاورزی چهار استان کشور از جمله استان همدان امضا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری فردای همدان- خبرنگار: اکرم محمدی؛ به هیچ وجه نمی توان ظرفیت های کشاورزی استان همدان را نادیده گرفت، چراکه استان در کشت و تولید بسیاری از محصولات کشاورزی سرآمد است.

استان همدان در کشت محصولاتی از جمله سیب زمینی، انگور، سیر، گردو و … رتبه دار کشور است و این موضوع نشان می دهد برجسته کردن ویژگی های هر استان به امتیازاتی خاص رسید.

امسال برنامه هایی برای مطرح کردن بخش کشاورزی استان همدان در دستور کار قرار گرفته که خبرنگار فردای همدان با مسیولان بخش کشاورزی را در ادامه می خوانید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار فردای همدان به طرح جهش تولید اشاره کرد و ادامه داد: این طرح یک قرار داد همکاری بین سازمان های جهاد کشاورزی چهار استان دیم خیز همدان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی با ستاد فرمان امام است.

شهرام پرورش با بیان اینکه محصولاتی از جمله گندم، جو، نخود، عدس، علوفه و گلرنگ در این قرارداد به صورت دیم کشت خواهد شد، ادامه داد: در سال 1400 باید ۱۲۴ هزار هکتار کشت دیم انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه همه محصول گندم و جو کشده شده بیمه شده است، افزود: ۱۱ هزار و ۳۸۸ نفر از کشاورز در این قرارداد بیمه شده اند.

وی با اشاره به اینکه 11 هزار و 338 کشاورز در طرح جهش تولید در ۱۰ شهرستان و ۹۳ روستای استان همدان شرکت کردند، ادامه داد: هر کشاورز در سامانه مخصوص یک شناسنامه الکترونیک دارد.

پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه امیدواریم که بارندگی ها به موفقیت طرح جهش تولید کمک کند، افزود: در این  طرح افزایش تولید محصولات کشاورزی در برنامه است و امیدواریم گندم، جو، حبوبات و گندم بتوانیم افزایش تولید داشته باشند.

پرورش با اشاره به اینکه دانه روغنی گلرنگ بیشترین سطح کشت در استان همدان را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: یک هزار و ۸۷۰ هکتار اراضی آیش استان زیر کشت گیاه دانه روغنی گلرنگ رفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به تولید گندم اشاره کرد و افزود: افزون بر ۴۱۹ هزار و ۴۸۰ هکتار گندم در استان به صورت دیم و آبی کشت می شود و برآورد می شود بین ۷۰۰ تا ۷۱۰ هزار تن گندم در استان برداشت شود.

پرورش در ادامه به کشت چغندر قند اشاره کرد و با بیان اینکه براساس برنامه باید در استان همدان هشت هزار و ۵۰۰ هکتار چغندر قند کشت شود، اضافه کرد: برای تحویل چغندر قند تولیدی با پنج کارخانه قرارداد بسته شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سیب زمینی یکی از محصولاتی است که استان همدان در تولید آن در کشور رتبه برتر را دارد، افزود: باید میانگین عملکرد تولید سیب زمینی در استان را بالا برود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه کشت نخود و عدس در استان همدان نیز برنامه ریزی شده است، ادامه داد: برنامه ریزی شده ۱۸ هزار هکتار نخود و پنج هزار هکتار عدس کشت شود.

وی در ادامه به حوزه باغبانی اشاره کرد و با بیان اینکه در محصولات باغی به دنبال افزایش میزان تولید و عملکرد هستیم، افزود: باید باغات را از حالت سنتی به باغات مدرن تبدیل کنیم.

پرورش با اشاره به اینکه در سال گذشته سه هزار و ۲۰۰ هکتار اصلاح و نوسازی باغات انجام دادیم، اضافه کرد: امسال هم دنبال اصلاح باغات هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به توسعه گلخانه ها پرداخت و با اشاره به اینکه باید محصولات پر آب بر و محصولاتی که در فضای باز تولید می شوند در فضای گلخانه تولید شود، بیان کرد: توسعه گلخانه ها اشتغال، کاهش مصرف آب و بهره وری در تولید را موجب می شود.

پرورش همچنین به موضوع کشت گلخانه ای پرداخت و با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۰ هکتار مساحت گلخانه های استان همدان افزایش پیدا کرد، ادامه داد: تا پایان سال ۹۹ سطح گلخانه های استان به ۱۷۹ هکتار رسیده و تا پایان  سال 1400 باید ۵۰ هکتار سطح گلخانه های استان توسعه پیدا کند.

وی درخصوص مکانیزاسیون با اشاره به اینکه در سال 99 برای اولین بار استان همدان توانست ۳۶ دستگاه کمباین از کمباین سازی اراک خریداری کنند، افزود: در چهار مرحله تراکتور از تراکتور سازی سهمیه گرفته شد.