از اوج تا افول، حکایتی تیمی که نتوانست در لیگ برتر بماند

یک پیشکسوت فوتبال همدانی با بیان اینکه تا زمانی که تیم پاس از بازیکنان سرباز استفاده می‌کرد تیم قوی و خوبی داشت، مطرح کرد: در زمان پاس موفق شد در لیگ برتر هم حاضر شود و به دلیل اینکه رتبه پنجم لیگ شناخته شده بود از حمایت‌های خوب اسپانسرها هم برخوردار بود.

استان همدان از گذشته تاکنون گروه مجهزهای فوتبال زیادی را به خود دیده است و همواره در پیچ‌وتاب اتفاقات فوتبالی قرار گرفته است، در بهره‌ای از زمان هم درخشش بازیکنان همدانی در تیم‌های همچون پاس، شاهین و اکباتان باعث شده بود که نام کهن دیار هگمتانه به زبان هر فوتبال دوستی باشد و اسپانسر های زیادی حاضر بودند از این تیم ها حمایت کنند اما حال خوب و درخشش همدان در حوزه فوتبال همچون رشته های دیگر ورزشی ماندگار نبود و روز به روز مردم همدان علی خصوص فوتبال دوستان شاهد افول تیم های محبوبشان به خصوص پاس بودند
در حال حاضر از ۲۶ تیم سال ۱۳۵۰ تنها دو تیم شهرداری و پاس باقی‌مانده است که در این میان چشم مردم همدان به شهرداری چی هاست.

اما به‌راستی چه به روزگار فوتبال همدان علی خصوص تیم پاس آمده است از رتبه پنج لیگ برتر آن‌چنان سقوط کرده که جایگاهی در لیگ برتر ندارد.

در همین راستا خبرنگار فردای همدان؛ با یکی از پیش‌کسوتان فوتبال همدان به گفت‌وگو نشسته و علل این افول و همچنین تاریخچه فوتبال همدان با مرور کردیم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

پیش‌کسوت فوتبال همدانی با بیان اینکه در دهه ۵۰ همدان دارای دو تیم فوتبال به نام شاهین و تاج بود، گفت: در آن زمان اکثر مهره‌ها و نخبگان فوتبال همدان عضو این دوتا تیم بودند.

محمد بهگندم ضمن اشاره به تیم شاهین به مربیگری و سرپرستی پرویز پرورش و کاپیتانی مرحوم اصغر بلورچی بود، اظهار کرد: مسابقات کشوری زیادی در آن زمان در همدان برگزار می‌شد اما مسابقات خاصی در خصوص بازی‌های دوره‌ای نبود و محدود به چند بازی دوستانه در کشوری به میزبانی همدان بود.

*تیم شاهین برگ برنده سال 1350
وی با بیان اینکه معمولاً تیم شاهین در مسابقات دوستان و همچنین مسابقات تیم شاهین کشور برنده بازی اعلام ودر مسابقات قهرمانی حاضر می‌شد، عنوان کرد: درزمان شاه به دلایل نامعلومی از ادامه فعالیت تیم شاهین جلوگیری به عمل آمد و اجازه ندادند که این تیم در مسابقات مختلف حاضر شود.

این فوتبالیست همدان با بیان اینکه بعد از مدتی بازیکنان تیم شاهین به تیم پاس، کارگر وتیم همدان منتقل شدند و برای تیم های خود توپ زدند،عنوان کرد: در آن سال ها تیم پاس با حضور در کرمانشاه ،مازنداران و مسابقات منطقه ای مقابل تیم های پرسپولیس تهران،آریا مشهد ،کارگران آبادان ،تاج تهران،استقلال همدان و غیره بازی کردند و نتایج خوبی را هم کسب کردند.

به گندم گفت: در سال ۱۳۵۰ بازیکنان تیم پاس را بازیکنان حرفه‌ای و متعهد تشکیل می‌دادند، و در مسابقات منطقه‌ای و باشگاهی فوتبال حاضر می‌شد و خوشبختانه نتایج خوبی هم به دست آورد.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۵۷ به دلیل قرارداد و‌خروج بسیاری از بازیکنان آن ،این تیم منحل شد،اظهار کرد:اکثر بازیکنان تیم پاس پس مدتی به تیم اکباتان به مربیگری آقای تهرانی منتقل شدند و این تیم در بسیاری از مسابقات لیگ برتر،منطقه و حذفی شرکت می کرد.
*24 تیم فعال سبب رونق و هیجان فوتبال استان شده بود
این پیش‌کسوتان فوتبال همدان با بیان اینکه بعد از مدتی تیم پاس و شاهین، کارگر دوباره فعالیت خود را کردند گفت: در مجموع تا قبل از انقلاب ،۸تیم فعال دسته یک،،۷ تیم دسته دو ،۸تیم دسته سهو در مجموع ۲۴تیم فوتبال ، در استان همدان وجود داشت که برگزاری مختلف در سطوح مختلف می‌پرداختند.

بهگندم بیان کرد: از سال ۱۳۵۵ به بعد تیم اکباتان و شیشه فعالیت‌ها و مسابقات گسترده‌تری در قیاس با سایر تیم های فوتبال داشتند.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۵۷ به بعد مسابقات منطقه‌ای برگزار نشد و فوتبالیست‌ها در مسابقات دسته یک تا سه به‌صورت رفت و برگشتی شرکت می‌کردند، عنوان کرد: تیم شیشه و اکباتان از استان همدان در مسابقات کشوری، لیگ برتر و جام جهان‌پهلوان تختی شرکت می‌کردند

این پیش‌کسوت فوتبال همدان با بیان اینکه در سال ۱۳۵۷ .18 تیم دسته یک در کشور وجود داشت، عنوان کرد:12 تیم دسته دو در کشور وجود داشت و پیروزی انقلابی تعداد این تیم سالانه افزایش می‌یافت بعد پیروزی انقلاب به مدت یک سال هیچ مسابقه برگزار نشد.

بهگندم افزود: بعد از مدتی مسابقات فوتبال به‌صورت منتخب از در تهران و انزلی برگزار شد که تیم همدان در آن مسابقات حضور داشت و بازی‌های خوبی هم در آن مسابقات ارائه داد تا زمانی که تیم پاس از بازیکنان سرباز استفاده می‌کرد تیم قوی و خوبی داشت.
وی با بیان اینکه تا زمانی که تیم پاس از بازیکنان سرباز استفاده می‌کرد تیم قوی و خوبی داشت، مطرح کرد: در زمان پاس موفق شد در لیگ برتر هم حاضر شود و به دلیل اینکه رتبه پنجم لیگ شناخته شده بود از حمایت‌های خوب اسپانسرها هم برخوردار بود.

این فوتبالیست همدانی با به دلیل عدم تربیت و پرورش تیم‌های پایه هم اکنون تیم پاس موقعیت مناسبی در کشور ندارد، مطرح کرد: به دلیل ضعف مالی و عدم وجود اسپانسر این در شرایط حاضر پاسی ها قادر به جذب بازیکن غیربومی نیست.

بهگندم افزود: ضعف مدیریت و باشگاه‌داری، نبود اساسنامه مشخص و پاس سبب سقوط این تیم شد.

وی عدم توجه به تیم‌های پایه و بومی گزینی را مهم‌ترین دلیل سقوط پاس دانست و گفت: حتی در سال‌های اولیه تشکیل تیم پاس آبدارچی و راننده خود را از شهرهای دیگر جذب کرده بود که این امر سبب آسیب و سقوط این تیم شد .
*پرورش و تربیت مربیان و بازیکنان مطرح فوتبال نقطه قوت فوتبال همدان
این پیش‌کسوت با بیان اینکه خوشبختانه تیم شهرداری بر خلاف تیم پاس در چند سال اخیر تیم های پایه خوبی را تقویت و تربیت کرد، عنوان کرد: ایجاد مدرسه فوتبال، تربیت و پرورش فوتبالیست‌های کودک و نوجوان و استعدادیابی باعث پیشرفت روزافزون تیم شهرداری شده است.

بهگندم افزود: تیم شهرداری باید برنامه‌ریزی و اهداف دقیق‌تری بتوانند در لیگ برتر حاضر شوند و لازم است برای بهبود اوضاع تیم های استان، توجه خود را متمرکز تیم پایه کنند.
وی افزود: تا کنون بازیکنان و مربیان بسیاری خوبی و حرفه‌ای همچون مرتضی تبریزی، نوید عاشوری، حمید گلزاری، مهرداد رضای و غیره تاکنون تقدیم لیگ‌های کشوری کرده است.

این فوتبالیست همدانی با بیان بسیاری از بازیکنان به دلیل امکانات مالی و تجهیزات ضعیف تمایل به بازی در تیم پاس را ندارند، عنوان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا و عدم حضور تماشاگران شاهد آسیب به بدنه فوتبال بوده‌ایم.

گزارش از: مهری درویش قنبر