بنیاد ملی و مرکز اسناد سیدجمال‌الدین اسدآبادی احیا می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از احیای بنیاد و مرکز اسناد سیدجمال‌الدین اسدآبادی با هدف اشتراک گذاری ایده ها و نظریات این شخصیت بزرگ، خبر داد.

به گزارش فردای همدان، محمدمهدی اسماعیلی در کنگره بزرگداشت سید جمال‌الدین اسدآبادی که به میزبانی شهرستان اسدآباد در استان همدان برگزار شد، با بیان اینکه این شهرستان مهد علم و دانش است، اظهار کرد: این کنگره به نام یک شخصیت و اندیشمند بزرگ جهان اسلام برگزار شده است.

وی با بیان اینکه جهان اسلام از ابتدای قرن نوزدهم با پدیده جدید غرب مواجه شد، خاطرنشان کرد: غرب در شکل تمدن یافته خود، پس از کناره گیری از وحدانیت به مرحله خشن و غیرقابل مهاری رسید به گونه ای که در جهان اسلام در امپراتوری عثمانی و شبه قاره هند شاهد حضور غرب وحشی بودیم.

وی با تاکید بر اینکه ایده بازگشت به جهان اسلام و دوره طلایی به عنوان راه عبور از انحطاط، توسط سید جمال الدین معرفی شد، گفت: سید جمال الدین اسدآبادی زمانی که غرب به دنبال تقسیم جهان اسلام بود، مسئله وحدت اسلامی را مطرح و با این ایده تحولات جدید شکل گرفت و ۱۸ کشور جدید از امپراتوری عثمانی ایجاد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سید جمال الدین اسدآبادی دست استکبار را خوانده بود، تصریح کرد: حاکمان پر رخوت توان همراهی با این ایده را نداشتند و نسبت به آ ن بی توجه بودند و این بی توجهی بحران‌های بزرگی را در آن زمان ایجاد کرد و مناطق ملوک‌الطوائفی شکل گرفت.

اسماعیلی با بیان اینکه حرکت اصلاحی جهان بزرگ اسلام با پندگیری و تجربه‌اندوزی از سید جمال در ایران با حضور امام خمینی(ره) ایجاد شد، گفت: حضرت امام (ره) تمام تحولات را مطالعه کرده بودند و ایده‌های ایشان به دقت طراحی شد و جای رخنه استکبار در آن وجود نداشت و به عنوان شالوده نهضت مردم قرار گرفت و در حال حاضر پس از سال ها همچنان شاهد ایستادگی با اقتدار این نهضت هستیم.

وی در ادامه یادآور شد: فرزندان نهضت امام (ره) از جمله مقام معظم رهبری و سپهبد شهید سلیمانی مقابل انحرافات جدید ایستادند و اجازه ندادند منطقه دچار انحطاط شود.

اسماعیلی با بیان اینکه در گذشته حاکمان از سید جمال پند نگرفته‌اند و پس از سال ها امام (ره) از این پندها استفاده کرد و جلوی استبکار ایستاد، اظهار کرد: امروز صهیونیست‌های غاصب که فلسطین را اشغال کرده اند، در مرزهای خود احساس امنیت را از دست داده‌اند.

وی گفت: اگر از سید جمال سخن می‌گوییم به دنبال مسئله قومی و منطقه‌ای نیستم بلکه از تجربه‌ای بزرگ و سترگ در جهان اسلام سخن می‌گوییم.