برای انتخاب استاندار منافع استان را فدای منافع شخصی نکنیم

نماینده ولی فقیه در همدان گفت: در زمینه انتخاب استاندار منافع استان را فدای منافع شخصی نکنیم و نمایندگان مجلس نیز منافع استان را مبنای کار خود قرار دهند.

به گزارش فردای همدان، آیت الله حبیب شعبانی موثق در ادامه سلسله نشست‌های بررسی مسائل سراسری استان همدان که به همت مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی برگزار شد، اظهار کرد: در مورد انتخاب استاندار نظر و دخالتی ندارم و فقط بصورت مشورتی دخالت می‌کنم، گزینه و منافع شخصی در این رابطه ندارم.

وی ادامه داد: مشکل ما این است ما استانداری می‌خواهیم جوان، کارآمد، انقلابی و تحول خواه باشد اما مبنای اختلافاتی که فعلاً ما می‌بینیم این برآیند را ندارد که ما باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم، باید دنبال کسی باشیم که با مردم بسازد نه با ما و منافع ما بسازد. شعبانی موثق افزود: مجمع نمایندگان فارغ از نگاه و منافع شخصی و شناخت نسبت به استان به اتفاق نظر برسند و فرد موردنظر را انتخاب کنند نگاه جزئی و بخشی را کنار بگذارند زیرا نباید بگذاریم کار به ضرر مردم تمام شود.

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه نظام مسائل استان در مجموعه‌های متنوعی در حال بررسی است و اگر تمام دیدگاه‌ها با هم همفکری می‌کردند یک نظام مسائل پربار و مجموعه بهتری تهیه و صورت می‌گرفت، تصریح کرد: تغییر در عرصه فرهنگی با تغییر در مسائل اقتصادی و سیاسی یک مقوله جدایی است که باید با دقت بیشتری به آن بپردازیم.

شعبانی موثق با اشاره به اینکه کار فرهنگی و تغییر سنت‌ها و روش‌ها کار بسیار سختی است و در یک یا دو سال قابل حل نیست خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ مانند تحول علوم انسانی بسیار اساسی و کاربردی باید به آن نگاه کنیم ولی یک نکته مهم در این زمینه این است که کار خروجی کار فرهنگی قابل گزارش نیست.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ دولت دهم سند فرهنگی کشور را ابلاغ کرد و در سال ۹۳ دوباره ابلاغ شد اما در سال ۱۴۰۰ و در حال حاضر متأسفانه یک قدم فرهنگی برای سند فرهنگی، مهندسی انجام نشده است، ادامه داد: مشکلات اقتصادی خود باعث شد که دولت‌ها به فرهنگ کمتر توجه کنند و باید بدانیم غفلت از فرهنگ آثار مشکلات اقتصادی را بیشتر نمایان می‌کند.

شعبانی با بیان اینکه به ۲۷ دستگاه حاکمیتی نامه زده شد که مشکلات و رده‌های استان را ارائه دهند و دستگاه‌های اجرایی ۲۰ الی ۳۰ مشکل به دبیرخانه و کمیته ارائه دادند و در کنار اولویت یک اپلیکیشن ساخته شد که از نخبگان و اساتید دانشگاه بصورت نرم افزاری سوالاتی در مورد مشکلات فرهنگی پرسیده شد و حدود ۱۱۰ نخبه و سایر اقشار به این سوالات پاسخ دادند تاکید کرد: آنچه که دستگاه‌ها و نخبگان فرستاده بودند اولویت‌های متفاوتی بود، بنابراین جلسه مشترک برگزار شد و۵ اولویت را استخراج نمودیم که شامل خانواده، جمعیت، آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد و خودکشی یا همان عدم نشاط اجتماعی، گردشگری، فضای مجازی و سبک زندگی بود که با اولویت اصلی و با توجه به اسناد بالادستی انجام گرفت و این اولویت‌ها باید در شورای فرهنگی عمومی مصوب شود، قابل ذکر است اولویت‌های فرهنگی با توجه با سند استان باید برنامه ریزی شود.

نماینده ولی فقیه در همدان در ادامه با بیان اینکه سند قرآنی توسط شورای قرآن استان تدوین و بروز رسانی شده است و در ۴ کارگروه، تفسیر، پژوهشی، تربیت مربیان قرآن و تعداد حافظین قرآنی و تعداد مؤسسه‌های قرآنی آماده تأیید و اجرا است افزود: یک سند اقامه نماز سندی که پیش نیاز و پیش نویس آنها برنامه ریزی شده است کارهای فرهنگی دیگری در استان انجام شده است ولی تا سند نوشته نشود سندیت ندارد، سند وقتی نوشته می‌شود مزایایی زیادی دارد و طبق ضابطه آن برنامه‌ها برگزار می‌شود و قابل راستا آزمایی خواهد بود.

امام جمعه همدان خاطرنشان کرد: شورای تبلیغ خروجی‌های خوبی داشته است که مربوط به فرهنگ دینی و فرهنگ عمومی است و کارهای خوبی از قبیل تبلیغ نوین مبلغان در بازار و محله‌ها و پارک‌ها انجام شده است که در این زمینه خیلی تأثیر گذار بوده است.

وی با بیان اینکه در بحث اعتیاد عوامل مختلفی دخیل است، می‌توان به راحتی گفت فردی معتاد شده است و علت‌های آن مانند مشکل اقتصادی، فرهنگی به وجود آمده باید بررسی شود و متأسفانه اعتیاد در سنین پایین و حاشیه شهرها بسیار زیاد شده است و اگر سند فرهنگی را به موقع تدوین نکنیم مشکلات جدی پیش خواهد آمد، افزود: کمیته عفاف و حجاب تشکیل شده است ولی آنچه مد نظر بوده است انجام نگرفته است.

شعبانی در ادامه گفت: در مورد قانون عفاف و حجاب قانونی اجرا نشده است باید برای مسئله عفاف و حجاب قانون اعمال شود و این قانون لازم الاجرا شود.

وی افزود: ستاد امر به معروف و نهی از منکر وظیفه مطالبه دارد و طبق قانون باید به دستگاه‌ها مربوطه تذکر دهد که طبق قانون مثلاً در صدا و سیما و آموزش و پرورش حجاب و عفاف باید رعایت شود. نماینده ولی فقیه با تاکید بر اینکه رفتارهای سلبی در مورد مسئله عفاف و حجاب اصلاً جواب نمی‌دهد بر کسی پوشیده نیست، کسی که کشف حجاب کرده است آیا با سوار کردن و تنبیه کردن و فیلم گرفتن درست می‌شود؟

امام جمعه همدان با بیان اینکه متأسفانه هنوز در مورد عفاف و حجاب طرح جامعی نداریم و باید برای این مسئله راهکار درستی اندیشیده شود ادامه داد: برای بعضی مکان‌ها طرح فرهنگی برنامه ریزی شود مثلاً برای خیابان یا بلوار با نام و طرح فرهنگی نسبت به طرح جغرافیایی یا سابقه فرهنگی آن مکان بنر زده شود.

شعبانی در پایان خاطرنشان کرد: برای مثال ما سند فرهنگی می‌نویسیم و به سازمان تبلیغات می‌گوئیم اجرا کند، سازمان تبلیغات می‌گوید برنامه فرهنگی ما از مرکز ابلاغ می‌شود، اینجا باید پرسید به راستی جایگاه سند مرکز استان کجاست؟ بودجه فرهنگی در کجا و در کدام حیطه استان و مرکز باید هزینه شود؟