کاهش پرونده‌های قضایی با تربیت شهروندان دیجیتال

کارشناس فضای مجازی گفت: در صورت تربیت شهروند دیجیتال سرقت‌های اینترنتی،اعتیاد به فضای مجازی و ورودی پرونده این حوزه به دستگاه قضایی قطعا کاهش خواهد داشت.

به گزارش فردای همدان، علی درویشی، در گفت‌وگو با واحد اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان اظهار کرد: امروزه به خصوص با شیوع کرونا و سیاست‌های مبنی بر قرنطینه خانگی پیام‌رسان‌های مختلف به خصوص اینستاگرام، لایکی، تویتر و تلگرام به دلیل فضای متنوع و جذابی که دارد بسیار مورد استقبال و استفاده مردم با هر سن و از هر قشری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برنامه‌های مانند اینستاگرام علاوه بر سرگرم کردن خانواده‌ها، آسیب‌ها و معضلات زیادی را ایجاد نموده و در این میان کودکان و نوجوانان در معرض آسیبب‌ بیشتری قرار دارند زیرا به دلیل شرایط موجود گوشی‌های هوشمند مجهز به اینترنت به آسانی،  بدون محدودیت و نظارت در اختیار آنان قرار گرفته است و ممکن است تنها با یک کلیک اشتباه بمباران اطلاعاتی شوند.

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه اینترنت به سادگی توانست فرهنگ، نگرش و ادبیات فرزندان ما را تغییر دهد، اظهار کرد: اینستاگرام هوش مصنوعی دارد تنها با یک کلیک علایق شما را تشخیص داده و در تازه‌سازی‌ها بعدی براساس علایق شما محتوا را به‌روزرسانی می‌کند در چنین شرایطی ممکن است بچه با یک سرچ اشتباه از آنچه که نباید در این سن بداند مطلع گردد و حتی دچار بلوغ زودرس شود اما با این وجود شخصا با فیلترسریع اینستا مخالف هستم و به جای مسدود‌سازی باید بحث سواد رسانه‌ای را در مقاطع مختلف برای بچه‌ها بازگو و شهروند دیجیتال یا شهروند سایبر تربیت کنیم.

درویشی ادامه داد: اگر شهروند سایبر و دیجیتال تربیت کنیم این فرد به سادگی صحه از ناصحه را از هم تشخیص خواهد داد و قبل از ارسال محتوا به دیگران یا اشتراک‌گذاری آن به عمل خود فکر می‌کند که این فکر کردن بخشی از سواد رسانه‌ای یا سواد دیجیتال داشتن است.

وی با بیان اینکه در صورت تربیت شهروند دیجیتال سرقت‌های اینترنتی،اعتیاد به فضای مجازی و ورودی پرونده این حوزه به دستگاه قضایی قطعا کاهش خواهد داشت، اظهارکرد: بنده اعتقاد دارم یک کارگروه ویژه باید در خصوص این مسئله کار نماید.

کارشناس فضای مجازی گفت: همچنین بحث شهروند سایبری را از مقطع ابتدایی به بچه‌ها آموزش بدهیم زیرا خمیر مایه آنها هنوز شکل نگرفته و از طرفی نیز بسیاری از والدین سواد دیجیتال ندارند به همین دلیل انتقال این مطلب از سوی معلم برای دانش‌آموزان جذاب خواهد بود.

درویشی با ابراز اینکه خانواده‌های ما باید بدانند وقتی مطلبی را در فضای مجازی منتشر می‌کنند این مطلب حتی اگر آن را حذف کنند دیگر در اختیارشان نیست و درونی‌کردن این مباحث تنها با تکرار زیاد نتیجه خواهد داشت، گفت: اگر شهروند دیجیتال خوب تربیت کنیم فرزندان ما حریم خصوصی را در فضای مجازی را درک خواهند کرد و می‌فهمند تعداد دنبال کننده یا فالئور مهم نیست بلکه حریم خصوصی حائز اهمیت است.

وی در ادامه عنوان کرد: در اینستاگرام محدودیت سنی وجود ندارد و به جهت تنوع این برنامه همه نوع قشری در آن فعالیت می‌‌کنند لذا تربیت شهروند دیجیتال از همه ابعاد حائز اهمیت است در این خصوص باید رسانه ملی با ایجاد شبکه‌ای ویژه، آموزش سواد رسانه‌ای را به صورت تخصصی نظیر شبکه‌های ایران کالا، نسیم یا شما ایجاد نماید همچنین کتاب تفکر سواد رسانه‌ای از مقطع متوسطه دوم باید با تغییر محتوا از مقطع ابتدائی در دسترس . آموزش داده شود.

 کارشناس فضای مجازی همچنین ضمن تأکید بر تولید محتوا در فضای مجازی اظهار کرد: کسانی در اینستاگرام به عنوان اینفلوئنسرها فعالیت دارند که سواد آکادمیک دانشگاهی نداشته و نخبه(سیاسی، اجتماعی، هنری) نیز نیستند ولی دنبال‌کنندگان زیادی دارد، لذا باید بررسی گردد این فرد چه کرده و چه محتوایی ارائه داده است که میلیون‌ها نفر دنبال‌کننده دارد.

 درویشی با بیان اینکه کرونا نقش اینترنت و فضای مجازی را بسیار پررنگ‌تر از قبل ساخته است، ادامه داد: زندگی بعد از کرونا با زندگی پیش از آن بسیار متفاوت خواهد بود در گذشته از والدین می‌خواستیم که به هیچ وجه گوشی هوشمند دست فرزندان خود ندهند اما امروز اصرار داریم تا بچه‌ها با استفاده از این گوشی هوشمند وارد فضاهای آموزشی مانند شاد شوند در این شرایط بهتر است از همین حالا شروع کرده و خود را به سواد رسانه‌ای و دیجیتال مجهز کنیم تا بتوانیم نوجوانان را از خطرات احتمالی مصون نگه داریم.

وی رفاقت و دوستی والدین با فرزندان خود را کلید واژه و حلقه مهمی در بحث سواد رسانه‌ای دانست و خاطر نشان کرد: متأسفانه مشاهده شده به صورت اتفاقی اگر کودک مورد هجمه مطالب اینستاگرام قرار بگیرد والدین به جای کمک به فرزند خود، او را بیشتر تخریب می‌کنند و در نظر نمی‌گیرند آنها تنها حامی فرزند خود در چنین سن حساسی هستند و چه ضربه بزرگی درآینده خواهد خورد.

کارشناس فضای مجازی بیان کرد: والدین باید با فرزندان خود به خصوص در مقطع تحصیلی ابتدایی دوست و همراه باشند، حتی به ظاهر از آنها راهکارهای استفاده از این برنامه‌ها را بپرسند، بدین شکل باب گفت‌وگو با آنها باز خواهند شد و بچه‌ ها به والدین خود بیشتر جذب می‌شوند و با این رفتارها در صورت بروز مشکل برای بچه اولین پناهگاه آنها والدینشان خواهد بود.

درویشی اظهار کرد: همچنین پدر و مادر باید به عنوان یکی از دنبال‌کنندگان اینستاگرامی فرزند خود باشند، این راهکار ساده‌ترین راهکار است زیرا اول اینکه به بچه خود ثابت می‌کند  من هم تو را دوست دارم و دنبال‌کننده تو هستم  و در وهله دوم به عنوان بزرگتر به بچه خود یادآوری می‌کند  تو حق انتشار مطالب خاص و یا بد را نداری  و نکته سوم اینکه  بچه من نیز دنبال‌کننده من باشد  زیرا ما والدین گاهی بسیاری شعاری حرف می‌زنیم اما در عمل خودمان به آن عمل نمی‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید از فرصتی که بیماری کرونا در جامعه ایجاد کرده نهایت استفاده را ببریم زیرا خانواده‌ها بیشتر در منزل و در کنار هم هستند، همچنین باید از تعطیلات نوروز پیش‌رو برای آموزش سواد رسانه‌ای و تربیت شهروند دیجیتال استفاده کنیم که حداقل مطالبی که مردم باید آموزش ببیند تایید دو مرحله برای جلوگیری از هک و عدم نگهداری عکس‌های شخصی در قسمت دوربین گالری گوشی همراه است.