اسناد دولتی، میراث مکتوب بخشی از دستاوردهای نظام است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان گفت: اسناد دولتی، میراث مکتوب بخشی از دستاوردهای نظام است که حراست از آن ضروری است.

به گزارش خبرنگار فردای همدان، محمدرضا میرصفدری در حاشیه دیدار از نمایشگاه “انقلاب اسلامی در همدان به روایت اسناد” که به مناسبت ایام دهه فجر در استانداری همدان برگزار شد، اظهار کرد: در برهه‌های تاریخی به خصوص تاریخ معاصر کشور و با روی کار آمدن دولت ها، تصمیمات بسیاری اتخاذ شده و اقدامات بسیاری صورت می پذیرد که دارای نتایج متفاوتی است و نتایج حاصله می تواند تجربه ای برای دولت های بعدی باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان افزود: اقدامات بسیاری در دولت های مختلف صورت می گیرد که نتیجه آن، تغییر و تحول در شرایط عمومی و اجتماعی جامعه است. این رویدادها بخشی از تاریخ معاصر کشورند که اسناد و مدارک آن باید در بهترین شکل ممکن حفظ و نگهداری شده و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گیرد.

وی بیان کرد: اگر مدیران و تصمیم گیران سطح عالی و میانی به سوابق اقدامات قبلی مراجعه کرده و راه های رفته را بررسی کنند، در بسیاری از موارد هزینه های مالی و انسانی قابل توجهی صرفه جویی شده و در کمترین زمان می‌توان بهترین تصمیمات را گرفت.

میرصفدری ادامه داد: برای بررسی سوابق گذشته، راهی جز مراجعه به سوابق مکتوب نیست، سوابقی که در قالب مکاتبات اداری و یا گزارش های تحلیلی و آماری به صورت مستمر تهیه می شود و در بایگانی ادارات موجود است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان عنوان کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و به تبع آن مدیریت منطقه غرب کشور به مرکزیت همدان با بررسی و انتقال اوراق و سوابق اداری دارای ارزش نگهداری به آرشیو ملی ایران و فراهم کردن زمینه دسترسی محققان به این اسناد، به نوعی آرشیو و حافظه اجرایی و تاریخی کشور را نگهداری کرده و در بستری امن برای مراجعه مجدد آماده می کند که این کار بسیار مهم و حتی حیاتی است.

وی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی و ادارات دولتی برای حفظ تاریخ و عملکرد خود باید در بالاترین سطح ممکن با مرکز اسناد غرب کشور همکاری کنند و همه سوابق خود را در آرشیو ملی ایران به ثبت برسانند تا آیندگان در جریان اتفاقات تلخ و شیرین تاریخ معاصر قرار گیرند.

میثاق گودرزی مدیر کل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور نیز با اشاره به قوانین و مقررات مربوط به واسپاری و تعیین تکلیف اوراق بایگانی راکد دستگاه های اجرایی و خدمات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عموم مردم به ویژه محققان افزود: در حال حاضر بیش از 5 میلیون برگ سند در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور نگهداری می شود و به سهولت در اختیار پژوهشگران است.

وی افزود: کارشناسان مرکز برای شناسایی و جمع آوری برگ برگ اسناد و میراث مکتوب کشور در وسعت جغرافیایی 5 استان غرب کشور در تردد هستند و تلاش می کنند حلقه های مفقوده تاریخ مکتوب ایران اسلامی را در آرشیو ملی ایران ثبت کنند.

گودرزی از جمع آوری بیش از 16 هزار برگ سند و 7 هزار 800 قطعه عکس با موضوع انقلاب در منطقه غرب کشور در این مرکز خبر داد و گفت: این اسناد در قالب نمایشگاه‌های سیار، نمایشگاه‌های مجازی و مستندهای تلویزیونی در مناسبت‌های مختلف از جمله ایام الله دهه فجر منتشر شده و گوشه‌ای از وقایع مهم سال‌های انقلاب با حضور توده های عظیم مردم را روایت می کند.