تولیدکنندگان در صف مقدم مقابله با تحریم‌ها هستند

استاندار همدان با اشاره به اینکه در شرایط تحریم تولید کنندگان و فعالان بخش خصوصی به ویژه بخش کشاورزی نقش عمده‌ای را در مقالبه با تهدید‌ها داشتند، گفت: تولید کنندگان در صف مقدم مقابله با تحریم‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار فردای همدان، سید سعید شاهرخی ظهر امروز در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه استان همدان ضمن تبریک ایام دهه فجر اظهار کرد: استکبار و در راس آن آمریکا شدید‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌های بی‌سابقه را بر ما تحمیل کرده و هدف انها به زانو درآوردن مردم ناشی از کمبود‌ها و مشکلات اقتصادی است.
وی با اشاره به اینکه در شرایط تحریم تولید کنندگان و فعالان بخش خصوصی به ویژه بخش کشاورزی نقش عمده‌ای را در مقالبه با تهدید‌ها داشتند، ادامه داد: تولید کنندگان در صف مقدم مقابله با تحریم‌ها هستند.
استاندار همدان با اشاره به اینکه تامین مواد غذایی و امنیت غذایی مردم با تلاش و کوشش و جدیت کشاورزان و زحمت کشان این عرصه میسر می‌شود، افزود: امروز بعد از سه سال شدید‌ترین تحریم‌های بی‌سابقه در تاریخ اگرچه فشار سنگین قیمت‌ها افزایش پیدا کرده اما خوشبختانه وفور نعمت وجود دارد.
وی با بیان اینکه استان همدان در سه محصول سیب زمینی با 920 هزار تن تولید، گردو با 54 هزار تن تولید و سیر خشک با 50 هزار تن رتبه نخست کشور را دارد، بیان کرد: استان همدان در تولید انگور با 420 هزار تن رتبه دوم و در تولید یونجه با 540 هزار تن رتبه سوم را دارد.
شاهرخی با بیان اینکه استان همدان در تولید جو با 340 هزار تن رتبه چهارم و در تولید گیاهان دارویی با 18 هزار تن رتبه چهارم را دارد، اضافه کرد: استان در تولید چغندر قند با 425 هزار تن رتبه پنجم و در تولید گندم با 710 هزار تن رتبه ششم کشور را دارد.
وی با اشاره به اینکه استان همدان 1.2 دهم وسعت کشور را دارد اما تولیدات بخش کشاورزی نزدیک به پنج میلیون تن است، ادامه داد: برای افزایش تولید استان همدان در محصولات کشاورزی زمین و آب بیشتر دیگر وجود ندارد و باید در همین زمین‌ها و با همین آب که روز به روز کم می‌شود تولید محصولات کشاورزی استان را به بیش از پنج میلیون تن برسانیم.
استاندار همدان یاد آور شد: در تبیین سند راهبردی، استان بر مبنای چهار چوب‌های علمی و مطالعات جامع بررسی شده و با توجه به این سند نمی‌توان به اراضی زیر کشت و منابع آب بیشتر از این اضافه کرد، حتی براساس برنامه ششم توسعه 10 باید اراضی زیر کشت درصد هم کاهش داده شود اما راندمان کار بالا برود.
وی با تاکید بر اینکه مبنای کار ما بهره‌وری بیشتر از وضعیت موجود است تا بتوان محصولات بیشتری برداشت کرد، افزود: امروز در کل کشور 372 واحد گلخانه‌ای به بهره برداری رسید که از این تعداد 27 طرح مربوط به استان همدان با 328 نفر اشتغال و سرمایه گذاری 206 میلیارد تومان است.
شاهرخی با اشاره به اینکه یکی از جهت گیری‌ها برای استفاده از منابع رویکرد به سمت کشت گلخانه‌ای در استان بوده است، افزود: تا سال 97 در استان 107 هکتار گلخانه وجود داشت اما در سال گذشته و امسال 172 هکتار گلخانه جدید احداث شده است.
وی با اشاره به اینکه بستر سازی و شهرک سازی برای ساخت گلخانه در استان انجام شده است، ادامه داد: حدود 550 هکتار زیر ساخت برای ساخت گلخانه آماده شده تا بتوان در ماه، سال و حتی دولت آینده به بهره برداری برسد و ریل گذاری برای مسیر توسعه کشت گلخانه‌ای در استان انجام شده است.
استاندار همدان به موضوع تولید گوشت و محصولات لبنی در استان همدان اشاره کرد و افزود: با شرکت شرمایه گذاری«شستا» برای ساخت چهار گاوداری 6 هزار راسی در استان همدان تفاهمنامه امضا شده است.
وی با اشاره به اینکه دو سال پیش 351 هزار تن تولید شیر بوده است، بیان کرد: امسال شیر تولیدی در استان همدان به 386 هزار تن رسیده است.
شاهرخی در ادامه به برند سازی در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه برند‌های جهانی را راحت به کشور‌ها نمی‌دهند و در کشور راحت به شهرستان‌ها داده نمی‌شود، بیان کرد: انگور شهرستان ملایر را در رقابت با انگور تاکستان به عنوان پنجاه و سومین میراث کشاورزی به ثبت فائو رسیده و این برند جهانی شد.
وی با اشاره به اینکه برند جهانی انگور ملایر می‌تواند باعث رشد و توسعه آن منطقه شود، افزود: دانشگاه راهکار‌های علمی و تحقیقاتی انجام می‌دهد و براساس برنامه راهبردی استان باید سالانه 150 هکتار طرح «فراز» باغات انگور در استان اجرایی شود.
استاندار همدان با بیان اینکه طرح«فراز» در سطح 84 هکتار از باغات انگور در استان انجام شده است افزود: اجرای این طرح در 248 هکتار از باغات انگور در دست اقدام است.
وی در ادامه به گردوی تویسرکان اشاره کرد و با بیان اینکه گردوی تویسرکان یک برند منطقه‌ای است، افزود: معضل هر ساله باغات گردو سرمازدگی بود و گردو از بین می‌رفت.
شاهرخی با اشاره به اینکه باغداران تویسرکان طرح«سرشاخه کاری» درختان گردو را انجام دادند، افزو

د: با اجرای این طرح درختان گردو از سرما زدگی نجات پیدا کردند وهم کیفیت و کمیت بالا تولید بالا رفته است و از طرفی درختان گردو تا زمان سرما برگ و گلی ندارد تا دچار سرمازدگی شوند.
وی با بیان اینکه 282 هزار پیوندک در باغات گردوی استان همدان اجرایی شده است، ادامه داد: اجرای طرح سرشاخه کاری ریسک بزرگی بود که باغداران با اعتماد به جهاد کشاورزی آن را انجام دادند.
استاندار همدان در ادامه به تولید سر استان همدان پرداخت و با بیان اینکه حوزه سیر یک ظرفیت مهم و ناشناخته‌ای است، تاکید کرد: براساس آنالیز‌های انجام شده بر روی سیر همدان اعلامی از سوی مراجع رسمی داخلی و خارجی، سیر همدان از خواص و ویژگی‌های فوق العاده‌ای برخوردار بوده و خلوص آن بالای 65 درصد اعلام شده است.
وی افزود: در جلسه گفت‌و‌گوی بخش دولتی و بخش خصوصی تصمیم گرفته شده که شهرک سیر در همدان راه اندازی شود تا اقدامات لازم برای فرآوری و برند سازی سیر در آنجا انجام شود.