آسیب کرونا به خدمات و گردشگری همدان جبران ناپذیر است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار همدان گفت: حمایت از چند رسته شغلی متاثر از کرونا از جمله تالارهای پذیرایی، مراکز مربوط به گردشگری، هتل ها، هتل آرپارتمان ها، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی، تولید و فروش صنایع دستی مورد تاکید دولت است.

به گزارش خبرنگار “فردای همدان”، ظاهر پورمجاهد، در نشست فعالان گردشگری استان همدان اظهار داشت: مشاغل زیر مجموعه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی همدان بیشترین ضربه را از شیوع کرونا دیدند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه ۴۲ درصد شاغلان در بخش خدمات و گردشگری فعال هستند، افزود: واحدهای متاثر از کرونا باید از نظرتعداد، شمار شاغلان و موارد آسیب مشخص شود و برای این‌ها سناریو و نقشه اجرایی برای پیگیری مشخص شود.

وی پیش بینی تنفس سه ماهه برای پرداخت اقساط وام های قرص الحسنه، جریمه نشدن در صورت تاخیر در پرداخت اقساط بانکی، بی اثر بودن چک های برگشتی، لحاظ نشدن جریمه برای بیمه نامه در صورت تاخیر را از جمله شرایط پیش بینی شده برای حمایت از بخش تولید و اقتصاد وگردشگری دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز در این جلسه افزود: حوزه گردشگری جزو بخش هایی است که فصل رونق آن محدود بوده و فصل کار آن به عیدنوروز و سه ماهه تابستان ختم می شود، همچنین۳۰ درصد کسب و کار و درآمدهای حوزه گردشگری در عید نوروز اتفاق می افتد.

علی مالمیر بیان کرد: حمایت های مالی صورت گرفته از بخش گردشگری به مثابه یک مُسکن بود تا فرصت لازم را برای تامین هزینه های ضروری داشته باشند و شیوع ویروس کرونا ۲۴۸ میلیارد تومان به بخش گردشگری استان آسیب زد و در صورت تداوم محدودیت ها، خسارت جبران ناپذیری به این حوزه وارد می شود و در حوزه گردشگری نه تنها عید نوروز ۹۹ به علت شیوع کرونا بلکه در نوروز ۹۸ نیز به علت سیل و آبگرفتگی دچار زیان شد.

وی ادامه داد: چنانچه وضعیت کنونی کرونا و اعمال محدودیت های پیش بینی شده تا نوروز ۱۴۰۰ تداوم یابد این هراس وجود دارد فعالان در این بخش دیگر نتوانند قد راست کنند.

مالمیر عنوان کرد: میزان اشغال تخت هتل های این استان هم اینک زیر پنج درصد است، بنابراین در غیر فصول رونق صنعت گردشگری، تالار ها و رستوران های هتل به عنوان یک بخش درآمد زا همچنان فعال هستند.
گفتنی است؛ در این جلسه فعالان حوزه گردشگری به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات خود پرداختند.