«مادستان» منتشر می‌شود

دومین شماره کتاب «مادستان»، مجموعه گفتارهای همدان‌شناسی با موضوع همدان‌شناسی به زودی منتشر می‌شود.

حسین زندی در گفتگو با خبرنگار “فردای همدان”، با اعلام این خبر گفت: نخستین شماره مادستان مجموعه گفتارهای همدان شناسی، سال 1395 منتشر شد و  دومین شماره مادستان پس از یک تاخیر طولانی به زودی از سوی انتشارات  «آوامتن» منتشر می‌شود.

این پژوهشگر همدانی افزود: طولانی شدن روند انتشار این مجموعه و مشکلاتی که دارد امری ناگزیر است به دلیل اینکه معمولا چنین اهدافی را مراکز پژوهشی دنبال می‌کنند و رسیدن به این هدف به صورت فردی امری دشوار است. اما تلاش شده شماره دوم مادستان را با یک قالب، یعنی به صورت مجموعه گفتار در دسترس علاقمندان قرار گیرد. در این شماره و شماره‌های پیش‌رو به مقالاتی با موضوع همدان‌شناسی روی آورده‌ایم و امیدواریم اهالی فرهنگ و پژوهشگران همدانی همراهی کنند تا پربارتر از گذشته به داشته‌های فرهنگی و تاریخی استان بپردازیم.

او افزود: مخاطب اصلی این مجموعه در درجه اول مردم استان همدان است، سپس علاقمندان به استان و اهالی فرهنگ. بنابراین پیش از آن که به ساختار مقالات توجه کنیم به محتوای آثار توجه کرده‌ایم در واقع این گفتارها در آینده می‌توانند منبعی برای نوشتن مقالات علمی از سوی دانشگاهیان باشد.

مسعود احمدی مدیر انتشارات آوامتن با اعلام این خبر گفت: این کتاب در قالب «مجموعه کتاب‌های همدان‌نامه»  منتشر خواهد شد. انتشار این مجموعه گامی در جهت آشتی دادن اهالی قلم با علاقمندان به همدان‌‌شناسی است. هر چند نمی‌توان به طور کامل به این هدف دست پیدا کرد اما انتشارات «آوامتن » تا حد توان می‌کوشد در این مسیر گام بردارد.

احمدی افزود: استان همدان افزون بر تاریخ دیرپا در زمینه فرهنگ نیز از ریشه‌دارترین مناطق کشور است. اما بدون شک در زمینه بازشناسی و معرفی این فرهنگ کار چندانی صورت نگرفته است و به نظر می‌رسد آنچه تاکنون منتشر شده، شاید بخش آندکی از آنچه نوشته شده، است. این مجموعه تلاش خواهد کرد با انتخاب و انتشار برخی از این آثار در قالب «مجموعه کتاب‌های همدان‌نامه» اهمیت توجه به پژوهش‌ها و تولیدات محلی را بر انگیزد و برجسته‌سازی کند.

او گفت: «مجموعه کتاب‌های همدان‌نامه» زیر نظر «حسین زندی» منتشر می‌شود و این مجموعه تلاش دارد افزون بر انتشار آثاری که با همدان‌شناسی مرتبط است، کتاب‌های نویسندگان، شاعران و پژوهشگران همدانی را نیز منتشر کند.

گفتنی است؛ این کتاب به کوشش حسین زندی گردآوری و تدوین شده است. در این کتاب مجموعه‌ای از گفتارها و مقاله‌ها گردآوری شده است.