منزلت اجتماعی کشاورزان افزایش یابد

‍نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: چرخیدن چرخ اقتصاد بر پایه فعالیت بخش کشاورزی است فلذا باید با برنامه ریزی فرهنگ عمومی ،جوانان را به شغل کشاورزی تشویق کرد.‍

به گزارش خبرنگار “فردای همدان” نماینده ولی فقیه در استان همدان در دیدار با مسول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان مرکزی و مدیر تعاون روستایی استان همدان بر افزایش منزلت اجتماعی کشاورزان تاکید و اظهار کرد: کشاورزی شعل انبیاء است و چرخیدن چرخ اقتصاد بر پایه فعالیت بخش کشاورزی است فلذا باید با برنامه ریزی فرهنگ عمومی ،جوانان را به شغل کشاورزی تشویق کرد.

وی افزود: تعاون در رونق اقتصاد نقشی زیربنایی داشته و در رشد اجتماعی نیز اثرگذار است.

وی یادآور شد: با توجه به نقش مهم بخش کشاورزی در توسعه استان نقش تعاون روستایی نیز برجسته است بنابراین نکاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر بایست کاهش یابد چراکه جامعه کشاورزی نیازمند حمایت است و سازمان تعاون روستایی نیز باید حمایت گری داشته باشد که از اهداف تعاونی ها نیز محسوب می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون صادرات محصولات کشاورزی منطقی ندارد و قابل پیش بینی نیست این موضوعی است که نیازمند توجه در سطح ملی است و تعاون روستایی می تواند مطالبه گر باشد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: در شکل گیری تعاون روستایی بر بازار یابی محصولات کشاورزی و سود رسانی به کشاورز همچنین تامین نهاده های کشاورزی تاکید شده است که توجه به انها دارای اهمیت است.
همچنین مدیریت کشت یک موضوع مهم است که تعاونی ها به دلیل ارتباط مستقیم با کشاورزان می توانند سبب اجرای موفق آن شوند و حمایتها و برنامه های جهاد کشاورزی را در سطح عملیاتی پیش ببرند.

مسول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در دیدار با نماینده محترم ولی فقیه در استان همدان و امام‌جمعه شهر همدان گفت: در دین مبین اسلام و در آموزه های شیعی اهمیت ویژه ای به تعاون نگری و تعاون گری داده شده و تعاون بنیان جامعه اسلامی قرار دارد.

حجت الاسلام ولدبیگی ادامه داد: در اقتصاد تعاون جایگاه ویژه ای دارد و در اصل ۴۳ قانون اساسی بر تعاون جهت از بین بردن فقر اشاره شده است.

وی اضافه کرد: همانگونه که معظم رهبری در بیانات خود همواره بر اهمیت تعاون تاکید نموده اند می توان گفت تعاون در حماسه اقتصادی،ترویج و توسعه کارافرینی،اشتغالزایی،بهره وری بالا و بهبود معیشت مردم اثرگذار است.

وی ادامه داد: تعاون روستایی ستان همدان در اجرای پروژه های مهمی موفق عمل کرده است که می تواند به عنوان پایلوت و الگو برای سایر استانها معرفی شود.

وی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: سه مسله خودسازی،جامعه پردازی و تمدن سازی در گام دوم انقلاب مورد تاکید قرار دارد که حوزه نمایندگی ولی فقیه در این راستا حرکت می کند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان نیز در این دیدار با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری پیرامون شبکه تعاون روستایی گفت:شبکه تعاونی روستایی را به دلیل مردمی بودن آن در تولید و توزیع یکی از نقاط برجسته نظام اقتصادی جمهوری اسلامی می دانم.

مجید مسلمی راد افزود: در سطح استان همدان ۲۹۹ تشکل روستایی،تولید،کشاورزی و نظام صنفی در حال فعالیت هستند بصورت مویرگی در سطح استان پراکنده شده اند، این تشکل ها فعالیت های گسترده و ارزشمندی از جمله توزیع سوخت ،خرید تضمینی گندم و صادرات محصولات کشاورزی را انجام میدهند.

وی اضافه کرد: توزیع ۱۲۳ میلیون لیتر سوخت در سطح روستاها،خرید تضمینی ۲۳۰ هزارتن گندم بصورت تضمینی توسط ۴۴ مرکز خرید ،صادرات هزاران تن‌محصول کشاورزی مانند سیب زمینی،سیر و کشمش از عملکرد تعاونی ها از ابتدای سال جاری تا کنون بوده است.

وی به پروژه ایجاد زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو اشاره کرد و گفت: استان‌همدان با تولید سالیانه ۵۴ هزار تن گردو رتبه اول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است در این راستا اتحادیه تعاونی تولید استان زنجیره تولید نهال گردو پیوندی گواهی شده را در شهرستان تویسرکان ایجاد کرده است که یک پروژه مهم ملی محسوب می شود.

وی همچنین به ایجاد روستابازار در سطح شهر همدان جهت عرضه محصولات کشاورزی در آینده ای نزدیک و زنجیره فراوری محصولات کشاورزی از جمله گشنیز به عنوان پروژه های در دست اقدام سازمان اشاره کرد.