“کبدی” فرصتی طلایی برای ورزش استان

کبدی در استان همدان حرف های زیادی در سطح ملی و بین المللی دارد و می‌تواند فرصت های خوبی را برای ورزش استان به ارمغان آورد.

به گزارش “فردای همدان”، در حال حاضر بیش از هزار ورزشکار سازمان یافته در ورزش کبدی استان همدان فعالیت می‌کنند و در دو بخش آقابان و بانوان پای ثابت اردوی تیم‌های ملی هستند.

ورزش کبدی در همدان عمری طولانی ندارد اما با این وجود بانوان و آقایان با استعدادی را در این رشته در خود جای داده است، به طوری که شهرستان کبودرآهنگ را می توان قطب کبدی مردان کشور و شهرستان ملایر را قطب کبدی بانوان کشور دانست.

در ادامه مصاحبه اختصاصی “فردای همدان” را با سیدمصطفی موسوی، رئیس هیات کبدی استان همدان، می‌خوانید.

چه مدت است که به عنوان رئیس هیات کبدی استان همدان فعالیت دارید؟

مجمع انتخاباتی هیئت کبدی استان با رقابت پنج کاندیدا در ۲۲ اردیبهشت ۹۹ برگزار شد که با رای اعضای مجمع به عنوان رئیس هیئت به مدت چهار سال انتخاب شدم و پس از طی مراحل قانونی و بعد از دو هفته با صدور حکم مسئولیت کار خود را رسما آغاز کردم.

چه برنامه های کوتاه مدتی برای کبدی استان در نظر دارید؟

ایجاد ساختار مناسب و تکمیل کردن کمیته‌های هیئت استان و انتخاب مسئولین و اعضای کمیته ها، انتخاب روسای هیئت‌های شهرستانها و ایجاد ساختار هیئت در شهرستان های استان، برگزاری دوره های مربیگری، داوری و برخی از دوره های تخصصی و عموم، تدوین برنامه‌ راهبردی و عملیاتی هیئت و تنظیم تقویم سالیانه ورزشی تعامل با دستگاه‌های مختلف همسو در راستای توسعه ورزشی کبدی و شناسایی زمینه های همکاری استفاده از ظرفیت کبدی کاران شهرستان ها در پست‌های مدیریتی و تفویض اختیار به ایشان از جمله برنامه‌های کوتاه مدت است.

همچنین از دگیر برنامه ها، استعداد یابی در سطوح مدارس، دانشگاه‌ها و…، شناسایی استعدادهای ورزشی و ایجاد تیم پایه کبدی استان، اجرای برنامه‌های فرهنگی متناسب با رسالت امر ورزش، سرکشی به شهرستانها و دیدار و گفتگو با مسئولین محلی، ورزشکاران، پیشکسوتان و… است.

برگزاری دوره های تخصصی و عمومی بصورت مجازی به دلیل محدودیت های کرونایی، تعامل با خبرنگاران و رسانه های ورزشی، دانشجویان تربیت بدنی، معلمان ورزش و… و تشکیل جلسات هم اندیشی با ایشان از دیگر برنامه های اجرا شده است.

از برنامه های بلند مدت خود برای ورزش کبدی بگویید.

معرفی رشته کبدی در سطح استان و نخبگان کبدی استان در سطح ملی و بین المللی، توسعه زیرساخت های ورزشی کبدی در شهرستانها (احداث خانه کبدی و زمین ساحلی کبدی)، گرفتن میزبانی مسابقات ملی و بین‌المللی و برگزاری مجامع ملی کبدی در استان،راه اندازی کبدی ساحلی و سرکل کبدی و کبدی روستایی و عشایری از جمله برنامه های بلند مدت است.

همچنین افزایش تعداد بیمه شدگان رشته وزرشی کبدی و جذب علاقمندان این رشته، راه اندازی مسابقات دانش‌آموزی و محلات، دانشگاهی و…، حضور بازیکنان بیشتر در مسابقات بین المللی و عضویت در تیم ملی تقویت کبدی بانوان، حضور تیم بانوان و آقایان در لیگ های کشوری، همگانی کردن رشته ورزشی کبدی و تقویت بعد قهرمانی کبدی از دیگر برنامه ها است.

برای حمایت از بازیکنان کبدی و همچنین مربیان این رشته چه برنامه هایی دارید؟

برگزاری دوره های بازآموزی برای مربیان بازیکنان و داوران در راستای به روز رسانی دانش ایشان، میزبان مسابقات منطقه‌ای و ملی، اعزام بازیکنان به مسابقات مختلف در راستای آماده نگه داشتن بازیکنان، برگزاری لیگ استانی در بخش آقایان و بانوان در رده‌های مختلف سنی و گرایش های مختلف رشته کبدی، تشکیل کمیته حقوقی برای دفاع از حقوق بازیکنان، مربیان و داوران در سطح ملی و استان و معرفی ورزشکاران ملی به جامعه از طریق رسانه ها از جمله برنامه ها برای حمایت از بازیکنان و مربیان کبدی استان همدان است.

برای شهرستان هایی که بازیکنان مستعد زیای را در خود جای داده اند، تاکنون چه اقداماتی انجام داده اید؟ شهرستان های کبودرآهنگ، تویسرکان و ملایر ورزشکاران خوب و توانمندی در رشته کبدی دارند و با نگاه عدالت محور در این سه شهرستان و کل شهرستان های استان پیگیر امور هستیم که خوشبختانه دو نفر از ورزشکاران کبدی شهرستان کبودراهنگ به تازگی به اردوی تیم ملی دعوت شدند و در حال انجام کارهای آماده‌سازی جسمانی هستند.
خانه کبدی کبودراهنگ بعد از مدت ها تعطیلی، روند ساخت آن شروع شده و نقشه های آن با نظر هیئت تهیه و عملیاتی شده است. همچنین پیگیر احداث زمین ساحلی در کبودراهنگ هستیم و امیدواریم شهرداری نیز همکاری لازم را به عمل آورد.
همچنین کبودراهنگ در سال های گذشته به نمایندگی از استان در لیگ برتر حضور داشت اما به دلیل کمبود منابع مالی در سال گذشته از حضور در لیگ بازماند

سخن پایانی.
تمام سعی و تلاش ما این است که روند رو به رشد فعلی کبدی در سطح استان حفظ شود و در حال تقویت آن هستیم؛ کبدی در استان همدان حرف های زیادی در سطح ملی و بین المللی دارد و می‌تواند فرصت های خوبی را برای ورزش استان به ارمغان آورد.
ما در هیئت تمام تلاش مان را در راستای بهبود عملکرد کبدی کاران به‌کار بستیم و امیدواریم که مسئولین محترم نیز هیئت کبدی را یاری کنند تا این روند رو به رشد ادامه داشته باشد.