انجمن صنفی کارفرمایی مدیران رسانه همدان آغاز به‌کار کرد

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مدیران رسانه استان همدان با اشاره به اجرای ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه انجمن‌های صنفی، گفت: این انجمن به‌منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارفرمایان که خود متضمن حفظ منافع جامعه هستند، با هدف ارتقای سطح علمی و کیفی رسانه‌ها، برطرف کردن مشکلات و تسهیل امور اعضای خود در استان همدان تشکیل شده است.

به گزارش “فردای همدان”، مسعود پورصالحی اظهار کرد: این انجمن که اعضای آن متشکل از مدیران رسانه مکتوب و یا سرپرستی روزنامه، هفته‌نامه، دوهفته‌نامه، ماهنامه، دوماهنامه و فصل‌نامه، مدیران رسانه‌های غیر مکتوب شامل خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و دیگر مجموعه‌هایی که دارای فعالیت صوتی و تصویری بوده (مانند باشگاه خبرنگاران که در فضای مجازی مجوز از نهادهای معتبر و قانونی دارد) تشکیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب استان مسائل اقتصادی آن‌ها بوده، تصریح کرد: اغلب به‌دلیل وجود همین مشکل رسانه‌ها تعطیل و یا فعالیت آن‌ها مختل شده است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مدیران رسانه استان همدان ادامه داد:‌ بر این اساس مدیران رسانه جهت تهیه حقوق خبرنگاران و مجموعه تحت مدیریت خود، پرداخت هزینه‌های چاپ، توزیع، اجاره محل کار و مواردی از این دست، با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند و گاهی به‌دلیل همین مشکلات از اصل رسالت حرفه‌ای خود فاصله می‌گیرند.

پورصالحی اضافه کرد: این مشکلات نهایتاً منجر به وابستگی رسانه‌ها به دستگاه‌های اجرایی شده و باعث می‌شود که وظیفه ذاتی و حرفه‌ای خود را فراموش کنند؛ درحالی که قلم آن‌قدر مقدس است که نباید آن را فروخت و خبرنگاران و اصحاب رسانه باید در مسیر حق و حقیقت حرکت کنند.

وی با تأکید بر لزوم توجه به معیشت خبرنگاران و اصحاب رسانه به‌عنوان یک امر ضروری، اظهار کرد: زمانی که به خبرنگاری به‌عنوان یک شغل نگاه شود، قطعاً با توجه به شرایط موجود خبرنگار نمی‌تواند به وظیفه ذاتی خود آن‌طور که شایسته است، عمل کند و وابستگی‌های موجود باعث انحراف خبرنگاران می‌شود، حال آنکه هنگام قلم زدن باید عدالت‌ورزی و انصاف سرلوحه کار خبرنگاران قرار گرفته و از غرض‌ورزی و وادادگی دوری کنند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مدیران رسانه استان همدان در ادامه تأکید کرد: با توجه به مشکلات ذکرشده این انجمن بر آن است که جهت استیفای حقوق و خواسته‌های مشروع و قانونی اعضا، از طریق ایجاد زمینه‌های مساعد به‌منظور نیل به اهداف انجمن، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها و اولویت‌ها و تأمین نیازهای صنفی، سرمایه‌گذاری، آموزش، توسعه و گسترش فعالیت‌ها و کوشش در ارتقای بهره‌وری منابع گام بردارد.

پورصالحی در بیان اهداف انجمن اضافه کرد: استفاده از نوآوری‌های آموزش، فناوری رسانه‌ای و ایجاد استارت‌آپ‌های رسانه‌ای جهت بهبود کیفیت تولید، بررسی شناخت و استقرار روش‌های نوین، کنترل کیفیت و کوشش برای هماهنگی در امور آموزش، ارتقای مهارت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز، همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط از اهداف این انجمن به‌شمار می‌رود.

وی یادآوری کرد: شرکت در مذاکرات حرفه‌ای با سایر سازمان‌های کارفرمایی ذی‌ربط مشمول قانون و انعقاد پیمان‌های دسته‌جمعی با سازمان‌های کارگری و همکاری در جهت تأسیس، تقویت و گسترش و ایجاد شرکت‌های تعاونی (اعتبار، مصرف، مسکن، تجارت، سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز) و صندوق تعاون کانون و فعالیت‌های اقتصادی، بازرگانی، تجاری، سرمایه‌گذاری، فرهنگی، ساخت‌وساز و سایر به‌منظور برخورداری اعضا از تسهیلات بیشتر و کوشش در تشکیل باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی با رعایت مقررات قانونی جهت برخورداری اعضا از امکانات آن نیز از دیگر برنامه‌هایی بوده که در این انجمن تعریف شده است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مدیران رسانه استان همدان به انجام قرارداد تجاری، مالی و بازرگانی نیز اشاره کرد و افزود: آموزش و استارت‌آپ با اشخاص حقیقی و حقوقی یا گرفتن نمایندگی و انجام هرگونه عملیات مالی و اقتصادی و تجاری در هر زمینه‌ای در راستای تأمین نیازهای اعضای انجمن و مدیران رسانه و خبرنگاران و کلیه اعضا و کارمندان زیر پوشش نشریات و رسانه‌ها نیز از دیگر برنامه‌هایی است که انجمن تلاش خود را برای پیاده کردن آن‌ها به‌کار خواهد بست تا درنهایت به تثبیت جایگاه واقعی رسانه‌ها در جامعه و استان منجر شود.

پورصالحی با بیان اینکه این نهاد صنفی خواستار آن است که صنعت رسانه از بالاترین کیفیت برخوردار شده و در سطح استانداردهای جهانی قرار گیرد، اعلام کرد: تمام تلاش ما در این انجمن نیل به اهداف صنفی خود از طریق توان اجرایی و پتانسیل اعضا خواهد بود.

وی ابراز کرد: این انجمن درنظر دارد تا با ایجاد پُل ارتباطی با دیگر سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و صنفی ضمن ارائه خدمات رسانه‌ای از ظرفیت‌های آن‌ها در جهت بهبود و تسهیل امور رسانه بهره‌مند شده و با ارتقای سطح علمی اصحاب رسانه و تربیت نیروی متخصص ضمن ایجاد مراکز علمی- آموزشی و استفاده بهینه از ظرفیت رسانه‌های کشور، امکان تبادل دستاوردهای علمی و تجربی با رسانه‌های منطقه را فراهم کند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مدیران رسانه استان همدان اذعان کرد: انجمن صنفی کارفرمایی مدیران رسانه استان همدان از ابتدای سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده و بدون شک با عزمی راسخ در جهت رفع مشکلات اصحاب رسانه با محوریت مدیران رسانه‌ها در همدان تلاش خواهد کرد.

پورصالحی بیان کرد: ارتقای کیفی خدمات، ورود به مشکلات اقتصادی کارفرمایی و حل‌وفصل آن‌ها،‌ هموار کردن مسیر فعالیت مطبوعاتی، دفاع از حقوق صنفی، امنیت شغلی و ارتقای سطح مهارت‌های شغلی از مهم‌ترین محورهای فعالیت انجمن صنفی کارفرمایی مطبوعات همدان است.

وی بر رعایت اخلاق کاری، صیانت از حقوق اعضا و پرهیز از حاشیه‌ها نیز تأکید کرده و گفت: طی هفته جاری و پس از نهایی شدن تصمیمات هیئت‌مدیره شرایط عضویت در انجمن اعلام و پذیرش اعضای جدید آغاز خواهد شد؛ ضمن اینکه این انجمن در تقابل با هیچ نهاد صنفی نبوده و صرفاً جهت هم‌افزایی با سایر نهادهای موجود فعالیت خواهد کرد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مدیران رسانه استان همدان در پایان با ذکر نام و مسئولیت اعضای هیئت‌مدیره سخنان خود را به پایان برد؛ مسعود پورصالحی رئیس هیئت‌مدیره، زهره پوروهابی نایب‌رئیس، مسعود جواندل خزانه‌دار، آقایان احسان مطهری، محمدرضا بیاناتی، حمداله چاروسایی و علیرضا معتمدزاده به‌عنوان اعضا، خسرو نوروزی علی‌البدل، مهدی کاشی دبیر و حمید سپهری بازرس این انجمن هستند