راه‌اندازی سامانه زیرساخت اطلاعات مکانی (SDI) در شهرداری همدان

شهردار همدان گفت: خدمات شهری باید به صورت روزانه و برخط در دسترس عموم و کارشناسان حوزه ها قرار گیرد و با بارگزاری و تحلیل روزانه اقدامات و فعالیت ها شاهد افزایش بهره وری در اداره و اجرای امور باشیم.

به گزارش “فردای همدان”، امروزه توجه ویژه به عدم استفاده از سامانه‌های نرم‌افزاری مالکانه و غربی غیرایمن بسیاری ضروری است و موفقیت سازمان‌ها در گرو جمع‌آوری و بروزرسانی سیستماتیک داده‌ها، تحلیل آنها و برنامه‌ریزی دقیق ممکن است و از سوی دیگر داده‌ها و اطلاعات مکانی از مهمترین و زیرساختی‌ترین نوع از داده‌ها، جهت برنامه‌ریزی کلان و سازمانی است که در همین راستا سامانه “زیرساخت اطلاعات مکانی”(SDI)  در دنیای فناورانه امروز نقش به‌سـزائی در رشـد و توسـعه پایدار شهرها و بالابردن بهره‌وری سازمان‌ها به ویژه دستگاه های خدمات رسان ایفا می‌کند.

از ابتدای دوره مدیریت عباس صوفی شهردار همدان شاهد توجه بیش از پیش به مباحث و موضوعات فناورانه در حوزه های مختلف مدیریت شهری در راستای تسهیل امور، سیستماتیک شدن امور سازمان و خدمات رسانی بهتر به مردم با هدف رضایتمندی عمومی هستیم که در همین راستا روز گذشته قرارداد اجرای سامانه “زیرساخت اطلاعات مکانی” (SDI) به عنوان یکی از ضروری ترین موضوعات در حوزه فناوری در شهرداری همدان به امضا رسید.

شهردار همدان در آیین امضای قرارداد این سامانه اظهار کرد: تحقق شهر هوشمند نیازمند استفاده از ظرفیت های فناوری های نوین در عرصه های مختلف است که مدیریت شهری همدان در دوسال اخیر به این موضوع توجه ویژه ای داشته است و معتقدم باید از ظرفیت های این حوزه به نحو مطلوب بهره برد.

عباس صوفی بیان داشت: خدمات شهری باید به صورت روزانه و برخط در دسترس عموم و کارشناسان حوزه ها قرار گیرد و با بارگزاری و تحلیل روزانه اقدامات و فعالیت ها شاهد افزایش بهره وری در اداره و اجرای امور باشیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه رویکرد تعاملی در بدنه مدیریت شهری برای پیشبرد اهداف فناورانه مهیا است، افزود: اجرای سامانه “زیرساخت اطلاعات مکانی” به عنوان یکی از فناوری های نوین از ملزومات مهم و اثرگذار در اداره شهرها است که شهرداری همدان نیز به این حوزه نگاه ویژه ای دارد و طبق بررسی ها و کارشناسی های صورت گرفته درصدد هستیم برای اولین بار در کشور، داده های حوزه فضای سبز را در این سامانه بارگزاری کنیم و از قابلیت ها و نتایج مثبت آن به نحو مطلوب بهره مند شویم و سطح کمی و کیف خدمات و همچنی میزان رضایتمندی عمومی را ارتقا دهیم.

معاون خدمات شهری شهردار همدان نیز در این باره گفت: تحقق زیرساخت های فناورانه در شهرداری همدان ضروری است چرا که لایه های مختلف مدیریت شهری را در بر می گیرد و بایستی به صورت آنلاین و آفلاین خدمات را از این حوزه دریافت کنیم.

وحید علی ضمیر با بیان اینکه سامانه “زیرساخت اطلاعات مکانی” قابلیت زیادی برای شهروندان و کارشناسان دارد، افزود: با تاکید شهردار همدان مطالعات اجرای این سامانه از سال 97 شروع شد که در حوزه خدمات شهری و سازمان های زیر مجموعه می توان با دسته بندی و بارگزاری داده ها در این سامانه و تحلیل آنها و دریافت اطلاعات طبقه بندی شده توسط کارشناسان در جهت ارتقای کمی و کیفی خدمات رسانی بهره برد.

وی ضمن تشریح قابلیت ها و مزایای این سامانه، تصریح کرد: در حوزه های فضای سبز، مدیریت بحران، مبلمان شهری، وضعیت آسفالت معابر، ساماندهی مشاغل شهری، زیبا سازی و … می توان از قابلیت های  این سامانه به نحو مطلوب استفاده کرد که بر اساس اطلاعات دریافتی این سامانه تنها در تعداد محدودی از شهرهای کشور استفاده شده است و شهرداری همدان جزء نخستین کلانشهرهای کشور به شمار می رود که این سامانه را راه اندازی خواهد کرد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار همدان نیز استفاده از این سامانه را ضروری برشمرد و گفت: رویکرد شهردار همدان در حوزه فناوری بسیار مثبت است و طی سال های اخیر در بحث تهیه و تدوین بودجه نیز به حوزه فناوری نگاه ویژه ای شده است که نتایج مثبتی را رقم زده است.

مرتضی حضرت زاده این سامانه را تکمیل کننده سامانه GIS شهرداری همدان دانست و گفت: حوزه خدمات شهری بخش قابل توجه خدمات رسانی مدیریت شهری را در بر می گیرد که این سامانه می تواند در بهبود وضعیت خدمات دهی به مردم موثر باشد، چرا که یکی از دغدغه های مهم در حوزه های مختلف، قدرت تصمیم گیری و تحلیل داده ها است که این سامانه این فرصت را برای مدیران فراهم می کند تا عملکرد بهتری را از خود نشان دهند.

وی تصریح کرد: با استفاده از این سامانه در پیش بینی بودجه و همچنین بودجه ریزی عملیاتی اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و کاهش هزینه ها و اجرای تصمیمات کارشناسی شده را شاهد خواهیم بود.

سرپرست سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان نیز در این جلسه گفت: امروزه ورود مدیریت شهری به حوزه فناوری انکارناپذیر است چرا که توسعه شهرها و ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات در گرو تحلیل داده ها و اتخاذ تصمیمات کارشناسی و طبقه بندی شده است که این موارد ضرورت استفاده از سامانه ها و فناوری های نوین در حوزه های مختلف را بیش از پیش تبیین می کند که خوشبختانه شهردار همدان نسبت به این موضوع دغدغه مند است و این ادامه کار را راحت تر می کند.

سيامک سليمي افزود: بستر سامانه “زیرساخت اطلاعات مکانی” بیش از 200 لایه GIS را در اختیار شهروندان قرار خواهد داد و کمک شایانی در تحلیل داده ها در حوزه های مختلف رقم می زند تا در مرحله اجرا و عملیاتی شدن، شاهد خدمات رسانی بهتر و شایسته به شهروندان باشیم.

مجری اجرای این سامانه نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: رویکرد مثبت مدیریت شهری همدان در اجرای سامانه های نوین در مباحث شهری شایسته تقدیر است و انتظارات معقولی را از سوی شهرداری همدان در این حوزه شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سافا بیان داشت: ابزار، اطلاعات و نیروی انسانی سه عامل اصلی برای اجرای دقیق این پروژه است که خوشبختانه شهرداری همدان در این زمینه موفق عمل کرده است و در سرعت بخشیدن  به اجرا و دست یابی به اهداف مورد نظر بستر مناسبی را فراهم کرده است.

احسان فرشادی افزود: سامانه “زیرساخت اطلاعات مکانی” یکی از دستاورد‌های نوین این شرکت دانش بنیان است که پیش از این در شهرداری های تبریز، سمنان، کرمانشاه، اهواز، کاشان و همچنین شرکت آبفای استان همدان و برخی دیگر از شرکت های خدمات رسان کشور اجرا شده است و موفقیت های خوبی را رقم زده و رضایتمندی نیز به همراه داشته است.

در ادامه این جلسه تعدادی از مدیران سازمان های مجموعه مدیریت شهری همدان به بیان نیازها، درخواست ها و مشکلات موجود در حوزه کاری خود پرداختند و اجرای دقیق این سامانه را در پیشبرد اهداف مورد نظر سازمان ضروری دانستند.