چرا استاندار همدان در جلسات رسمی ماسک نمی‌زند؟

به گزارش “فردای همدان”، این روزها مردم به متن اخبار رسمی توجه کمتری نشان می‌دهند و به جای توجه به متن، نگاه عمیقی به تصویر همراه با خبر یا تیتر آن می‌اندازند، تیتر و عکس نقطه شروع خواندن یک خبر هستند و اگر نگاهی گذرا به مهمترین اخبار روز شهرمان همدان بیاندازیم، ظاهرا مجموعه مدیران […]

به گزارش “فردای همدان”، این روزها مردم به متن اخبار رسمی توجه کمتری نشان می‌دهند و به جای توجه به متن، نگاه عمیقی به تصویر همراه با خبر یا تیتر آن می‌اندازند، تیتر و عکس نقطه شروع خواندن یک خبر هستند و اگر نگاهی گذرا به مهمترین اخبار روز شهرمان همدان بیاندازیم، ظاهرا مجموعه مدیران استان و شهر ما در مقابله با شیوع کرونا موفق عمل کرده‌اند و البته بی‌شک باید در این روزهای سخت خسته نباشید و دست مریزاد به یکایک آنان گفت.

اما به هر اندازه که موفق شده باشند کشتی جامعه را در فضای پر التهاب به پیش ببرند، همین مدیران نباید فراموش کنند که ویروس کرونا هنوز از دیار ما خداحافظی نکرده است و هنوز حضور دارد. اگر چه اوضاع به حالت عادی برگشته اما به سفارش بالاترین مقام های بهداشتی کشور باید همچنان مراقب بود و اصول اولیه فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد.

اگر بخواهیم برخی از این اصول را مرور کنیم، به یک مورد غیرقابل نقض می‌رسیم، استفاده از ماسک در فضاهای عمومی. سوال اینجاست چرا به عنوان مثال از رانندگان محترم تاکسی در همدان خواسته شده که بیش از سه مسافر سوار نکنند و همزمان البته برای حفظ سلامت جامعه چشم بر کرایه خود ببندند. پاسخ این سوال ساده است، به دلیل تقدم نفع جمعی جامعه بر نفع فرد.

حال باید پرسید چگونه می شود از مردم یک شهر خواست نفع جمعی را بر نفع شخصی ترجیح دهند و مثلا از بخشی از درآمد خود بگذرند یا در خانه بمانند و یا برای حفظ سلامتی جامعه بدون پوشاندن دهان و بینی خود در سطح شهر عبور و مرور نکنند ولی عکسهای خبری رسانه های همدان پر باشد از عکسهای استاندار و فرماندار و شهردار و نماینده شورای شهر که بدون ماسک یا حتی گاهی عدم رعایت فاصله اجتماعی مناسب در بازدید از پروژه هایی که به نوعی فضای سکونت خانوارهاست؟

دیدن عکس شاهرخی استاندار همدان در حالی که در یک جلسه رسمی بدون ماسک در حال اداره جلسه بود درحالی که قریب به اتفاق حاضرین با رعایت فاصله اجتماعی و ماسک در جای خود نشسته بودند مخاطب را در ضمیر ناخودآگاه به این باور می رساند که واقعا کرونا از همدان بار سفر بسته و اگر چه باید خدا را شکر کرد اما ذهن جستجوگر مخاطب با تناقض موجود در عکسها چه کند؟ آیا لازم است در فضاهای عمومی ماسک بر صورت بزند یا نه؟ اگر لازم است چرا شاهرخی ماسک ندارد؟ چرا شهردار همدان ماسک نزده؟ چرا برخی از اعضای شورای شهر ماسک ندارند؟ و اگر فاصله اجتماعی مهم است چرا در یک عکس خبری فرماندار یک شهرستان بدون رعایت فاصله اجتماعی به بازدید از پروژه مسکن مهر رفته است.

شاید این بزرگواران پاسخ دهند ما برای ایجاد آرامش ذهنی مخاطب و در هنگام انداختن عکس ماسکها را برداشتیم اما لازم است مدیران برای ایجاد آرامش مخاطبان کاری کنند که سایر دغدغه های مردم چه در روزهای کرونایی و چه پساکرونایی از صفحه ذهن آنها پاک شود، به عنوان یک مثال کوچک، ماسک نزدن استاندار در عکسهای خبری مشکلی از کاهش درآمد رانندگان تاکسی حل نمیکند اما ماسک زدن آنها آموزش غیر مستقیمی است به تمام مخاطبان رسانه های شهر و رسیدن به یک باور عمومی که رعایت نکات بهداشتی تایید شده وزارت بهداشت اولین و مهمترین گام مقابله با کروناست.

یادداشت: از مجیر خضریان