کنفرانس خبری شهرجهانی ملایر در تهران برگزارشد

کنفرانس خبری شهرجهانی مبل ملایر برگزارشد.

به گزارش فردای همدان، پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور در این نشست گفت:

 تنها سازمان متولی صنایع دستی از نظر مباحث تولیدی . آموزشی و اقتصادی شورای جهانی صنایع دستی می باشد که ایران را با دارا بودن ۱۴ شهر ثبت جهانی ۲۳ شهر ملی و ۷ روستا بعنوان حامی جهانی،   برای معرفی این پتانسیل ها به دنیا ایران را بعنوان کشوری که در صدر کشور های دنیا قرار دارد ، شناسانده است.

 وی ادامه داد: با توجه به ترکیب ارزشمند جمع حاضر ابتدا به تاریخ و تمدن همدان می پردازم بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران نامیده شد . با توجه به سوابق و شواهد تاریخی به لحاظ کمی و کیفی واقعا بی بدیل است وجود بیش از ۱۸۰۰ اثر تاریخی مربوط به ادوار مختلف آنرا به کلکسیونی از تاریخ ادوار تاریخی است ، بیش از ۱۰۶۰ اثر استان به ثبت ملی رسیده و در آینده نزدیک ثبت جهانی سایت تاریخی هگمتانه را با قدمت ۳۲۰۰سال که هیچ شهری در دنیا این میزان قدمت مدنیت ندارد که هنوز هم بعنوان یک شهر ماندگار باد به انجام خواهیم رساند . تاریخ شهر همدان به بلندای ادوار تاریخ است که به موازات آن صنایع دستی ان نیز رشدو توسعه داشته ما در استان ۱۵۰ رشته صنایع دستی فعال داریم که ۴۳۵۰۰ هزار نفر در در بیش از ۲۳ هزار کارگاه در حال تولید هستند که ۷ درصد ظرفیت اشتعال استان را بخود اختصاص داده اند واین نشان از نقش و اهمیت صنایع دستی در حوزه اشتغال و همینطور صادرات  داشته است که بیش از یک دهه بالا ترین صادرات سفال کشور از استان همدان و خاصه شهر جهانی لالجین بوده است.

سید سعید شاهرخی استاندار همدان نیز در این کنفرانس خبری گفت:  غار علیصدر بعنوان شگفت انگیز ترین غار، جاذبه ای بی بدیل که سالانه پذیرای میلیونها گردشگر داخلی و خارجی است.

استاندار همدان اضافه کرد: فاصله کوتاه همدان تاتهران ۳ ساعت است و این ظرفیتی ارزشمند برای جذب گردشگر بویژه گردشگران مرکز برای همدان است  و کارهای خوب انجام پذیرفته در زمینه گردشگری در استان این مهم را نوید می دهد.

وی تأکید کرد: همدان به شدت میهمانپذیر است و برای آن زیر ساختهای لازم را در حوزه اسکان در قالب هتل، میهمان پذیر و بوم گردی را ایجاد کرده‌ایم  و ظرفیت کافی برای  پذیرش گردشگر را داریم.

سید سعید شاهرخی بیان کرد: تلاش ارزشمند وزارت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی شهر های لالجین وملایر ستودنی است. همچنین اداره کل میراث فرهنگی استان در دو سه ساله اخیر با تلاش شبانه روزی اقدامات ارزشمندی را برای معرفی ظرفیتهای استان داشته اند در سال ۲۰۱۸ همدان پایتخت گردشگری کشور های آسیایی شد که رویداد های بسیار مهم بین المللی را برای استان رقم زد که حاصل زحمات شبانه روزی اداره کل استان همدان است که قابل تقدیر است.

 وی ادامه داد: صنایع دستی همدان ۷ درصد ظرفیت  اشتغال استان همدان را  به خود اختصاص داده و همدان قطب تولید مبل منبت کشور به لحاظ کمی و کیفی است. در۴۰۰ فروشگاه ملایر، مبل و منبت  به نصف قیمت مبل عرضه شده در سایر فروشگاههای کشور عرضه می شود و این نشان از عزم بالای این شهرستان برای رونق اقتصادی کالای داخلی است همچنین تنوع تولید محصولات مبل و منبت و بی بدیل در ملایر و تویسرکان‌ شهره عام و خاص است.

وی اضافه کرد: ایجاد و توسعه مراکز آموزشی و دانشگاهی در شهر جهانی منبت ملایر بعنوان اقدامی بنیادین در عرصه علمی نمودن هنر صنعت مبل و منبت از اولویت های کاری استان و شهرستان ملایر  است.

مهندس مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی استان همدان نیز در نشست خبری تهران گفت: حضور هنرمندان ما در نمایشگاهها و رویدادهای ملی و بین المللی سفال،   شهر لالجین را به یک‌برند برجسته در تمامی مجامع معرفی کرده و رشد گردشگر و رونق تولید و فروش را در این شهر شاهد بودیم.

وی افزود: همدان با دارابودن دو شهر جهانی، یک شهر ملی و یک نشان جغرافیایی در صدر استانهای کشور قرار دارد. همچنین در ملایر مرکز آموزش فنی حرفه ای . ایجاد رشته صنایع چوب و سرای چوب در دانشگاه آزاد ملایر پشتوانه علمی تولید مبل و منبت است.

وی با اشاره به اینکه فاصله همدان تا تهران ۳ ساعت است گفت: از هموطنان عزیز و حاضربن جلسه دعوت می کنیم در تعطیلات نوروز . تابستان و تعطیلات آخر هفته به این استان بیایند. ما  پذیرای گردشگران عزیز هستیم و دعوت می کنیم به همدان سفر کنند.