نجات دشت ممنوعه بحرانی کبودرآهنگ

همزمان با سفر وزیر نیرو به استان همدان، نیروگاه خورشیدی ۷ مگاواتی به بهره‌برداری رسید تا با افتتاح آن به نجات دشت ممنوعه بحرانی کبودرآهنگ کمک شود.

به گزارش فردای همدان و به نقل از تسنیم، افتتاح نیروگاه خورشیدی 7 مگاواتی کبودراهنگ از برنامه‌های سفر مدیران وزارت نیرو به همدان بود که با حضور رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق در شهرستان کبودراهنگ انجام شد.

سید محمد صادق‌زاده در آئین افتتاح این نیروگاه گفت: این مرکز از طرف بخش خصوصی و با سرمایه‌گذاری 70 میلیارد تومان در فضایی به مساحت 14 هکتار ساخته شده است.

وی افزود: نیروگاه خورشیدی کبودرآهنگ قابلیت تولید انرژی برق به میزان 11.5 گیگاوات‌ ساعت در سال را دارد که با تزریق آن به شبکه‌ توزیع برق 3 میلیون لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق، صرفه‌جویی نزدیک به 4 میلیون مترمکعبی در مصرف سوخت فسیلی و پیشگیری از انتشار 9598 تن گاز گلخانه‌ای را از دیگر فواید نیروگاه 7 مگاواتی کبودراهنگ عنوان کرد.

صادق زاده اعلام کرد: بر اساس گزارش سرمایه‌گذار طرح، ساخت این نیروگاه به دست نیروهای بومی و با اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای 107 نفر انجام شده است.

همدان با دارا بودن ظرفیت انرژی تابشی بالا در کنار دمای مناسب هوا به‌عنوان یکی از استان‌های مساعد کشور برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی به شمار می‌رود و در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های مگاواتی تجدید پذیر استان 48.6 مگاوات است.

این استان از سال‌های گذشته تاکنون به دلیل سوء مدیریت و طرح‌های غیر اصولی دچار بحران کم آبی شده به طوری که بی‌توجهی نسبت به برداشت از منابع آب زیرزمینی در نبود منابع آبی پایدار و ضروری چون سدها موجب شده تا دشت‌های استان در وضعیت بحرانی قرار گیرد.

از بین 13 دشت استان سه دشت اسدآباد، رزن-قهاوند و کبودراهنگ با افت سالیانه بیش از یک متر منابع آبی در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار گرفته و سایر آن‌ها در وضعیت بحرانی قرار دارند. برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی تا آنجا پیش رفته که 24 فرو چاله در دشت‌های همدان ایجادشده که از این تعداد 13 مورد در دشت کبودرآهنگ قرار دارد.