کسب و کار در فضای مجازی؛ فرصت یا تهدید

جهان امروز با ارتباطات وسیع میان افراد شناخته می شود. بخش قابل توجهی از زندگی ما توسط همین روابط اجتماعی تعیین می‌شوند و هرچه کیفیت این روابط بالاتر باشد، سطح زندگی و به تبع آن حوزه کسب و کار نیز ارتقا خواهد یافت. البته این روزها، تصور ارتباط میان انسان‌ها بدون ابزارهای ارتباطی جدید و فناوری‌های دیجیتال امکان پذیر نیست.

جهان امروز با ارتباطات وسیع میان افراد شناخته می شود. بخش قابل توجهی از زندگی ما توسط همین روابط اجتماعی تعیین می‌شوند و هرچه کیفیت این روابط بالاتر باشد، سطح زندگی و به تبع آن حوزه کسب و کار نیز ارتقا خواهد یافت. البته این روزها، تصور ارتباط میان انسان‌ها بدون ابزارهای ارتباطی جدید و فناوری‌های دیجیتال امکان پذیر نیست.

تک تک ما زمانی از روز را صرف حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌کنیم و نقش‌های مختلف خانوادگی، اجتماعی و کاری را بر عهده می گیریم. نزدیک به 500 هزار شغل در فضای مجازی رنگ رونق به خود گرفته و نوید روزهایی خوش را در این عرصه می‌دهند. آنچه اهمیت این موضوع را بیش از پیش نشان می‌دهد نفوذ فضای مجازی در همه حوزه‌ها از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ و سلامت و جهان شمول بودن آن است. این بدان معنی است که قشرهای مختلف جامعه از کوچک و بزرگ و مرد و زن در جایگاه‌های گوناگون اجتماعی را در بر می‌گیرد. شاید شما هم تا به حال از خود پرسیده باشید که چگونه می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی در جهت توسعه کسب وکار خود استفاده کنید و مزایا و معایب این رویکرد چیست؟

 دارا بودن روابط شغلی مناسب در شبکه های مجازی و اجتماعی عامل بسیار مهمی در یافتن شغل مناسب است.  به علاوه، اطلاعات مرتبط  با سرمایه‌گذاری نیز به صورت گسترده در فضای مجازی ارائه می‌شود و در نتیجه موفقیت سرمایه گذاری تا حدود زیادی به آگاهی و دانش افراد از نحوه حضور در شبکه‌های مجازی وابسته است.

یکی از بهترین ویژگی‌هایی که بازاریابی فضای مجازی برای کسب و کارهای امروزی به همراه دارد، این است که مانع چندانی برای ورود و استفاده از امکانات آنها وجود ندارد. در دوره‌های گذشته صاحبان کسب و کار باید هزینه زیادی خرج تبلیغات می‌کردند تا به مشتری مورد نظرشان برسند اما امروزه می‌توانند با استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا تلگرام به فروش مناسب محصولات خود دست یابند.

باید از فضای مجازی با آموزش مناسب بهترین استفاده را برد و کارکردهای آن را مدنظر قرار داد. مشاغل مختلف در بخش آی تی، گردشگری، خدمات، حمل و نقل، خرید، سلامت، تجارت، دوره‌های آموزشی مجازی، آموزش مهارت، انجام کارهای اداری و بانکی و مانند آن از جمله شغل‌های مختلف درگیر با فناوری و فضای مجازی هستند. فضای مجازی دنیای وسیع از کسب و کارهای جدید است که با خلاقیت و ایده پردازی می توان از آن استفاده کرد. همچنین در این فضا می توان از کسب و کارهای جدید که در قالب فناوری نوین برای بشر به ارمغان آمده در راستای خدمت رسانی مناسب که منجر به کاهش ترافیک، کاهش حضور، سهولت دسترسی و ارزان بودن است بهره گرفت. افراد با کمی خلاقیت و گذراندن دوره های آموزشی مختلف می توانند با استفاده از این فضا کسب درآمد کنند.

از این رو هرگونه تهدید این فضا ، ایجاد اختلال در زندگی مردمانی است که بنای کسب و کار خود را در این مسیر چیده اند. اتفاقاتی مانند فیلترینگ ، قطعی اینترنت، کندی دسترسی به شبکه و انتشار ویروس بخشی از این  تهدیدات است.

به نظر می‌رسد مهمترین تهدید در این زمینه، نبود قانون منسجم در کشور به منظور حفظ حریم کسب و کار در فضای مجازی است. قانونی که بتواند از شروع یک فعالیت اقتصادی حمایت کرده و البته حقوق خریداران را رعایت کند. پایداری اینترنت را تضمین کرده و مقررات تنبیهی و تشویقی مناسب را برای بقای این عرصه تعیین کند. رسیدن به این آرمان، همت و تلاش کارشناسان مطلع بخش‌های اقتصاد، فناوری اطلاعات و حقوقدانان را می طلبد تا شاهد تصویب قانون ” کسب و کار در فضای مجازی” در مجلس شورای اسلامی باشیم و توسط این قانون بتوانیم امنیت شغلی را برای آن دسته از افرادی که شغلشان وابسته به فضای مجازی است، تأمین کنیم.

دکتر سیدمجتبی حسینی، کارآفرین و استاد دانشگاه