مجید یوسفی نوید: تپه کارکاسی، عتیقه است

نشست بررسی وضعیت «تپه پیسا» با حضور دکتر پرویز اذکایی، مهندس عباس صوفی، رضوان سلماسی، مهندس حمید بادامی نجات، مهندس امیر فتحیان‌نسب و مهندس مجید یوسفی نوید و جمعی از خبرنگاران و دوستداران شهر همدان و تاریخ و فرهنگ آن، چهارشنبه 25 دی‌ماه در دفتر نشریه همدان نامه برگزار شد.

کاسی‌شهر در مسیر ایجاد تحول

 نشست بررسی وضعیت «تپه پیسا» با حضور دکتر پرویز اذکایی، مهندس عباس صوفی، رضوان سلماسی، مهندس حمید بادامی نجات، مهندس امیر فتحیان‌نسب و مهندس مجید یوسفی نوید و جمعی از خبرنگاران و دوستداران شهر همدان و تاریخ و فرهنگ آن، چهارشنبه 25 دی‌ماه در دفتر نشریه همدان نامه برگزار شد.

 به گزارش فردای همدان، در این نشست، دکتر مجید یوسفی نوید با بیان اینکه بهتر است پس از این از تپه پیسا با عنوان کارکاسی نام ببریم گفت: این تپه به عنوان پتانسیلی برای اثبات تاریخ این شهر است و ما به دنبال این هستیم که پارکی تاریخی در آن احداث شود که البته پارک تاریخی مشخصات طراحی خاص خود را دارد.

دکتر یوسفی نوید بحث امکان‌سنجی را مطرح کرد و گفت: این طرح نیاز به مطالعه و کار طراحی تخصصی دارد تا به عنوان پارکی تاریخی احداث شود. وی با تأکید بر اینکه احداث این پارک، یک مطالبه عمومی است بیان کرد: از چند ماه پیش بسیاری از معتمدین آن منطقه دنبال رقم خوردن این اتفاق بوده‌اند و مشخص است که این موضوع برای ساکنان منطقه اهمیت دارد.

مدیر منطقه 4 شهرداری همدان با بیان اینکه منطقه 4 بالذاته فقیر نیست بلکه به دلیل رهاشدگی فقیر شده است، تأکید کرد: این تپه مانند عتیقه‌ای است که می‌تواند این منطقه را از نظر اقتصادی متحول کند و کارشناسان باید بیاندیشند که چطور می‌توانند به عنوان درآمدی پایدار و قطب اقتصادی از ظرفیت این منطقه استفاده کرد. وی افزود: ما در زمینه ساخت بناهای مدرن نمی‌توانیم با کشورهای حاشیه خلیج فارس رقابت کنیم پس بهتر است روی داشته‌های غنی تاریخی خود تمرکز کرده و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

یوسفی نوید ادامه داد: ما باید این سایت را طوری طراحی کنیم که گردشگران همدان بتوانند در آن اقامت داشته و نیز گردش کنند. نگاه ما درباره این پارک این نیست که مانند پارک مردم باشد بلکه این پارک الگوی بزرگ‌تری از پارک مردم دارد و باید در طراحی نمایه‌ها و نورپردازی آن از عنصرهای تاریخی استفاده شود.

مدیر منطقه 4 شهرداری همدان با بیان اینکه این سایت دارای سه تپه تاریخی است، گفت: یک قسمت آن اراضی طبیعی است که متعلق به سازمان منابع طبیعی است و حدود 6 هکتار است که طرحی اولیه برای آن تهیه و با منابع طبیعی توافق کردیم آن را در اختیار ما قرار دهند. مابقی اراضی نیز خصوصی است. برای اینکه این پروژه ناتمام نماند و منابع مالی آن تأمین شود بررسی کردیم که خارج از این مجموعه، مسیر بلوار آیت‌الله نجفی یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی غرب به شرق استان و کشور و ظرفیتی برای شهر است و می‌توانیم از آن بهره مطلوب را ببریم. این طرح تهیه و به راه و شهرسازی ارسال شد زیرا باید برای تملک آن مجوزهای لازم را بگیریم. البته ساز و کارهای اداری آن در راه و شهرسازی بسیار مهم است و اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که راه و شهرسازی باید بخشی از کار را خودش پیگیری کند و مصوبه آن را گرفته و ابلاغ کند.

وی با اشاره به بحث تبعات خرید این زمین بیان کرد: اگر بتوانیم در بلوار نجفی با رعایت اصول میراثی پروژه‌هایی تعریف کنیم که بتواند منابع مالی تملک اینجا را تأمین کند، اتفاق مبارکی است و در این صورت توازن توسعه اتفاق خواهد افتاد. یوسفی نوید تأکید کرد: این موضوع وقتی به جریان می‌افتد که به صورت مطالبه عمومی پیش برود و همه متولیان نیز به تحقق این امر کمک کنند. ما در بودجه‌ سال بعد رقمی برای این پروژه کنار گذاشته‌ایم و برای مابقی آن نیز باید سرمایه‌گذار جذب کنیم و اگر بتوانیم زمین آن را آزاد کنیم تا 50 میلیارد تومان می‌توانیم به این سرمایه‌گذاری اضافه کنیم.