2850شغل با راه‌اندازی کسب و کارهای نوین

این روزها موضوع بیکاری یکی از چالش‌های اساسی کشور است. سیاست‌های دولت به سمت خصوصی‌سازی می‌رود و تصمیم‌سازان کشوری به دنبال چابک کردن بدنه دولت ایستاده‌اند. در چنین شرایطی نقش بخش خصوصی و افراد مستقل بسیار مهم است. برای رسیدن به این هدف باید به نخبگان و کارآفرینان توجه ویژه‌ای داشت. تجربه نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در این حوزه بازدهی بیشتری داشته و مسیر توسعه را هموارتر میکند. کارآفرینان زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ یکی از تلاشگران این عرصه دکتر سیدمجتبی حسینی است. حسینی که کارآفرین نمونه استان است، کارآفرینی را فرصتی برای همدان تلقی کرده و در این سال‌ها موفق شده که برای هزاران نفر، در تهران و همدان کسب و کار ایجاد کند.

دکتر سید مجتبی حسینی با طراحی یک اپلیکیشن برای بیش از 2800 نفر شغل ایجاد کرد

چه شد که به سمت کارآفرینی رفتید؟

همیشه به این فکر می‌کردم چطور می‌توان خدمات مورد نیاز جامعه را از طریق یک پنجره واحد به مردم ارائه داد؛ این بود که ابتدای سال 96 ایده ایجاد یک سامانه آنلاین خدمات، در ذهن من شکل گرفت که با 3 ماه کار شبانه‌روزی توانستم این ایده را عملیاتی کنم. البته همه این تلاش‌ها با کمک همکارانم صورت گرفت. در حوزه کسب و کار مجازی ما سامانه‌ای را ایجاد کردیم که توانستیم 120نمونه خدمت را در غالب 12 دسته بندی از قبیل خدمات منزل ، خدمات خودرو، گردشگری ، تعمیرات لوازم و مانند آن به مردم ارائه دهیم.  

120 خدمت در غالب یک اپلیکیشن ؟

بله در 12 دسته بندی در این سامانه سعی شد خدماتی که ارائه می‌شود ضمن داشتن کیفیت بالا قیمت مناسب را نیز داشته و قابل رقابت هم باشد.

چطور ممکن است این سامانه بتواند تا این اندازه اشتغال ایجاد کند ؟

استراتژی ما در این سامانه و اپلیکیشن این بود که افرادی که دارای توانمندی و تخصص در حرفه‌ای خاص بودند را جمع‌آوری کرده و جذب کنیم. این اشخاص، افرادی هستند که به دلایل متعدد نمی‌توانند به صورت مستقل صاحب کسب و کار باشند؛ یا منابع مالی ندارند یا شرایطی از این دست دارند و ما از طریق این پلتفورم‌ها بازارسازی کرده و برای آنها درآمد ایجاد کردیم. پس از گذشت بیش از دو سال توانستیم برای 2850 نفر شغل ایجاد کنیم.

ایده بسیار ساده  و  زیبایی است. این ایده و فرصتی که شما فراهم کردید چقدر هزینه و سرمایه اولیه نیاز داشت و اکنون از نظر ارزش به چه نقطه‌ای رسیده است ؟

با همکاری تیمی که کنار من بودند از دانش فکری خود استفاده کردیم. عملی کردن این ایده هزینه زیادی برای ما نداشت. ما توانستیم این برنامه را طی مدت 3 ماه تولید کنیم اما امروز این برنامه حدود 5 میلیارد تومان ارزش پیدا کرده است. برای 58 نفر در کادر اجرایی به طور مستقیم اشتغال زایی کردیم که کنار ما فعالیت کرده و این سامانه را هدایت می‌کنند.

برای افرادی که چنین ایده‌هایی در ذهن دارند و می‌خواهند قدم ‌های اول را بردارند چه پیشنهادی دارید؟ شما این کار را از کجا شروع کردید و قدم‌های اول به چه صورت بود؟

من برای کسانی که دنبال کارآفرینی هستند پیشنهاد مشخصی دارم و آن این است که  ریسک‌پذیری را بالا ببرند. ریسک‌پذیری می‌تواند تغییر و تحول ایجاد کند و لازمه ریسک‌پذیری هم وجود فرهنگ پشتیبان در کشور است که باید بخشی از آن را در آموزش پرورش اصلاح کنیم و بخش دیگر را رسانه‌ها باید برای خانواده‌ها تبیین کنند که وقتی نوجوان یا جوانی می‌خواهد تغییری ایجاد کند با او مخالفت نکنند و همراهش شوند. من از 5 سال پیش در واقع در این فکر بودم که بتوانم یک اثرگذاری در جامعه داشته باشم و اشتغال آفرینی کنم. اولین قدم این بود که بی محابا به همه حوزه‌ها ورود پیدا کردم. شاید دیگران این ریسک را نمی‌توانستند بپذیرند. کسانی که در این مقوله‌ها وارد می‌شوند با شکست‌ها و موانعی مواجه می‌شوند که باید از آنها عبور کنند. در واقع «یا راهی را خواهیم یافت یا راهی را خواهیم ساخت»

در سال «رونق تولید» قرارداریم. فعالیت‌هایی که شما در حوزه کارآفرینی ایجاد می‌کنید چقدر می‌تواند در رونق تولید موثر باشد. آیا می‌توانیم از این طریق، رونق را به اقتصاد کشور برگردانیم ؟

ببینید شرایط کشور به گونه‌ای است که بیش از پیش به ابتکار و خلاقیت و دستآوردهای متخصصان نیاز داریم. باید به سمتی حرکت کنیم که توسعه و تقویت زنجیره خودکفایی و خودباوری و اشتغال پایدار را ایجاد کنیم. برای تحقق این امر نیازمند حمایت از تولید کننده‌های داخلی و شرکت های دانش بنیان هستیم. یک بخش ازاین مسئولیت به عهده بخش خصوصی و افرادی است که در حوزه کارآفرینی فعالیت می‌کنند و بخش دیگر حمایت‌های دولتی است. در بند اول سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که اتفاقا زیربنای رونق تولید نیز است، مقام معظّم رهبری به این موضوع اشاره فرمودند که کارآفرینی، عامل تغییر است و دولت باید در سیاست‌ها عامل تغییرات را زیاد کند. آنچه مسلم است این است که در دنیا اقتصاد به سمت کارآفرینی حرکت می‌کند اما در کشور ما متأسفانه کارآفرین را به نوعی تهدید تلقّی می‌کنند. در حالیکه باید کارآفرینان را حمایت و هدایت کنیم و اگر چنانچه در شرایط رکود قرار بگیریم  کارآفرینان را از مالیات معاف کنیم.

آیا این فضا برای شما وجود دارد که متخصصان و اشخاصی که تمایل دارند در این زمینه کار کنند و ایده یا ابزار تولید دارند، با شما همکاری داشته و در مجموعه شما مشغول به کار شوند؟

بله حتما. دامنه پوشش ما در ابتدای کار در تهران شکل گرفت امّا بعد از آن این پروژه را در همدان جاری و ساری کردیم و تلاش کردیم که در همدان هم کارآفرینی کنیم.انشاالله به زودی در آینده نزدیک در سایر استان‌ها نیز قصد توسعه این برنامه را داریم و امیدواریم در سال 99 بتوانیم برای 20 هزار نفر ایجاد کسب و کار کنیم.

راه ارتباطی هم میسر خواهد بود؟

بله در سایت‌ها و پلت فرم‌هایی که مبتنی برکسب و کار است، اطلاع رسانی کرده و فراخوان خواهیم زد.