رسانه در برابر واگذاری خانه پوستی‌زاده سکوت نمی‌کند

دبیر تحریریه روزنامه همشهری همدان گفت: مطمئنا رسانه در برابر واگذاری خانه پوستی زاده سکوت نخواهد کرد.

فاطمه کاظمی، دبیر تحریریه روزنامه همشهری همدان و هفته نامه همدان نامه در گفتگو با فردای همدان از خانه پوستی زاده می‌گوید که در زیر می‌خوانید.

چرا با موزه‌داری خصوصی مخالف هستید؟

اتفاقا این سوءتفاهمی بود که برخی دوستان ایجاد کردند تا افکار عمومی تصور کنند ما با ایجاد موزه‌های خصوصی در همدان مخالف هستیم. در حالی که من به شخصه علاقمند هستم چندین موزه خصوصی در همدان راه اندازی شود تا شاید به رونق گردشگری همدان کمک کند.

موضوعی که مطرح می کنیم این است که چرا دوستان دست گذاشته اند روی خانه پوستی زاده؟ خانه ای که با بودجه شهرداری مرمت شده و حالا پاتوق ده‌ها جوان و نوجوان همدانی است.

ما معتقدیم اگر کسی می‌خواهد در این شهر موزه خصوصی راه اندازی کند و مجموعه اش را در معرض نمایش بگذارد، می‌تواند یکی از ده‌ها خانه تاریخی این شهر که به حال خود رها شده را بخرد، آن را زیر نظر میراث فرهنگی مرمت کند و موزه خصوصی راه بیندازد و قطعا کسی که مدعی است مجموعه اش ارزشمند است، قطعا آنقدر تمکن مالی دارد که چنین کاری به راحتی برایش مقدور باشد.

یکی از اعضای شورای شهر پیشنهاد داده خانه پوستی زاده به خانه بومگردی تبدیل شود، با این پیشنهاد موافق هستید؟

خیر ما کلا با تغییر کاربری این فرهنگسرا مخالف هستیم. اگر کسی می‌خواهد خانه بومگردی راه‌اندازی کند، در نزدیکی همین خانه سه خانه تاریخی مازوچی، احمدی و احدی هستند که می‌توان آنها را به خانه بومگردی تبدیل کرد.

چرا همه خواب‌ها را برای این خانه دیده اند اخیرا هم یکی دیگر از اعضای شورای شهر پیشنهاد داده نمایندگی یونسکو در این خانه ایجاد شود.

چرا در نشست خبری که این مجموعه‌دار برای پاسخ به سوالات ترتیب داده بود شرکت نکردید؟ اتفاقا دعوت شده بودم اما نرفتم. اول اینکه یک شخص صلاحیتی برای برگزاری نشست خبری ندارد. برگزاری نشست خبری آداب و استانداردهای خودش را دارد.

 

دوم اینکه مسئله ما شخص نیست و ما با شخص مشکل نداریم. مشکل ما با مسئولان این شهر است که با تصمیمات نادرست خودشان هر روز یکی از آثار تاریخی یا بناهای ارزشمند این شهر را به تیغ تاراج می‌سپارند و بعد که اثرات منفی آن را دیدند می‌گویند «کی بود؟ کی بود؟ من نبودم».

 

مجموعه داران بزرگ و قدری در همدان حضور دارند که شاید دلشان بخواهد موزه خصوصی راه بیندازند و اتفاقا دوست داشته باشند خانه‌هایی مثل خانه پوستی زاده در اختیارشان قرار داده شود، آیا مسئولان باید قبول کنند؟

 

پس مسئله ما شخص نیست که نشست خبری برگزار کند، هر وقت مسئولانی که در این موضوع دخیل هستند، نشست برگزار کردند، من هم حضور پیدا می کنم  انتقاداتم را مطرح می کنم.

 

مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان معتقد است خانه پوستی زاده برای موزه خصوصی مناسب است؟ در این خصوص چه نظری دارید؟

آقای مالمیر اگر علاقمند به راه اندازی موزه خصوصی هستند از مکان‌هایی که در اختیار میراث فرهنگی است، مایه بگذارند، چرا اموال شهرداری را می بخشند؟

 

جالب است استاندار همدان هم از اموال شهرداری مایه می‌گذارد و هیچ مسئولی حاضر نیست از نهاد خودش هزینه کند.

شنیده شده سفیر ایتالیا حاضر است مجموعه سهرابی، مجموعه دار همدانی را با بهترین شرایط بخرد و به ایتالیا ببرد، نظر شما چیست؟. اگر مجموعه ای که در اختیار ایشان هست واقعا تاریخی و واجد ارزش باشد که به این راحتی اجازه خروج از کشور به آن داده نمی‌شود و اگر هم تاریخی نباشد که اصلا به چه درد سفیر ایتالیا می خورد؟

جمع بندی شما چیست؟

 

مطمئنا رسانه در برابر واگذاری خانه پوستی زاده سکوت نخواهد کرد. پیشنهاد ما این است مکانی بزرگتر برای همه مجموعه داران در نظر گرفته شود تا عدالت رعایت شود و نارضایتی پیش نیاید.