«بانوان» خود را دست کم نگیرند

انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از تعالیم نورانی اسلام، جایگاه و نقشی والا و مهم برای زنان در نظر گرفت است. در جمهوری اسلامی ایران زنان از یک طرف توانمندی‌های خودشان را در عرصه‌های مختلف اجتماع به اثبات می‌رسانند و از طرف دیگر از فضای خانه و تربیت فرزند و نقش‌های همسری و مادری خود نیز […]

انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از تعالیم نورانی اسلام، جایگاه و نقشی والا و مهم برای زنان در نظر گرفت است. در جمهوری اسلامی ایران زنان از یک طرف توانمندی‌های خودشان را در عرصه‌های مختلف اجتماع به اثبات می‌رسانند و از طرف دیگر از فضای خانه و تربیت فرزند و نقش‌های همسری و مادری خود نیز فاصله نمی‌گیرند. این عملکرد نتیجه احترام به آموزه‌های اسلام در مورد اهمیت دادن به خانواده و نقش محوری زن در آن است.

مسأله زنان در جامعه در دو عرصه خانواده و جامعه تبیین می‌شود. این نگاه به مسائل زنان که نشات گرفته از دین مبین اسلام است، سبب ارتقاء توانمندی‌های بانوان و پیشرفت جامعه شده است. اسلام برای زنان جایگاهی انسانی قائل است. از این منظر زن دارای کرامت است و به عنوان سنگ بنای خانواده و جامعه محسوب می‌شود. بر اساس این نگرش حضور زنان در عرصه‌های مختلف فعالیت‌های اجتماعی مانع از تشکیل خانواده و استحکام بخشیدن به آن نمی‌شود. بنابراین کم نیستند زنان موفقی که در ایران زندگی می‌کنند و در زمینه‌های کاری و شخصی خود موفق عمل کرده‌اند. در همین راستا با یکی از بانوان سرزمین‌مان ایران به گفتگو نشستیم.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

رضوان سلماسی دارای مدرک کارشناسی در رشته ریاضی وکارشناس ارشد تربیت بدنی هستم.

در حال حاضر بازنشسته آموزش و پرورش، عضو شورای اسلامی شهر همدان در دوره پنجم شورا و رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا می باشم. همچنین در حوزه ورزشی نیز دارای کمربند دان ۶ کاراته و مربیگری درجه یک و داور رفری آ در کاراته، مربی درجه سه آمادگی جسمانی، مربی و مدرس درجه دو کوهپیمایی و درجه سه یخ و برف و همینطور مبانی جستجو و نجات، عضو تیم ملی کوهنوردی بانوان کشور در صعود های برون مرزی قله پوموری کشور نپال و قله شاه داغ آذربایجان و همینطور عضو تیم ملی در صعود اولین بانوان مسلمان جهان به بام دنیا اورست در بهار ۸۴ هستم.

از چه زمانی به ورزش روی آوردید و در چه رشته‌هایی فعالیت کردید؟ از مقام‌های خودتان بگویید.

کاراته را از سال‌های ۶۹ به بعد شروع کردم و دو مقام دوم و سوم کشور دارم، اما چون در سال ۷۰ و با پایان تحصیلم به همدان برگشتم و شروع به مربیگری کردم به خاطر ایجاد فرصت برای حضورهنرجویانی که با خودم در یک رده سنی بودند از مسابقه دادن منصرف شدم و صرفا مربیگری و داوری در این رشته را به عهده گرفتم.

از سال‌های ۷۰ تا ۸۳ رئیس هیئت کاراته بانوان استان همدان بودم و با ادغام انجمن‌های ورزشی بانوان و فدراسیون‌های ورزشی مدت کوتاهی به عنوان نایب رئیس بانوان هیئت استان مشغول بودم، مجددا از سال‌های ۸۶ تا حدود سال‌های ۹۰ یا ۹۱ در همین پست مشغول بودم ولی در حال‌حاضر تنها به عنوان نماینده یکی از سبک‌های کاراته مشغول به کار هستم.

همچنین تقریبا از همان سال‌های اولیه حضورم در آموزش و پرورش به عنوان مسئول انجمن کاراته دانش آموزی دختران استان همدان و همینطور ناحیه دو مشغول به فعالیت بودم و این کار تا سال‌های آخر کارم در آموزش و پرورش ادامه داشت.

از سال ۸۴ تا سال ۹۵ هم مربی کاراته دانشگاه بوعلی سینا بودم و با سایر دانشگاه‌ها و حتی نهادها هم همکاری داشتم.

کوهنوردی را به صورت آماتور از دوره راهنمایی و با حمایت خانواده شروع کردم، در دوره دبیرستان با مادرم به کوه می‌رفتم در دوره دانشجویی نیز کم و بیش به کوه می‌رفتم ولی از سال ۷۵ تا کنون کوهنوردی را به صورت جدی ادامه دادم.

سنگنوردی هم کار کردم ولی در کوهنوردی موفق تر بودم و البته در سال ۸۵ به عنوان اولین خانم همدانی دیواره علم کوه را از مسیر هاری رست صعود کردم؛ گرچه صعودهای زیادی را از مسیرهای مختلف در دیواره بیستون هم داشتم اما سنگنوردی من هرگز خیلی جدی نشد. البته با حضور در شورای شهر کوهنوردی من به ناچار دستخوش تغییراتی شد و به علت آسیب و همینطور مشغله تا حدودی کمرنگ شد.

البته ناگفته نماند، رشته‌هایی مثل والیبال، تنیس روی میز و تا حدودی دوچرخه سواری را هم در حد تفریحی کار کردم.

چه شد که تصمیم گرفتید کاندیدای مجلس شوید و بعد از آن هم  وارد شورای شهر شدید؟

من در طول زندگی همواره فعالیت‌های اجتماعی متفاوتی را در حوزه‌های مختلف تجربه کردم. در سال‌های ۷۸ یا ۷۷ با معرفی یکی از دوستانم‌ به تشکل زیست محیطی جبهه سبز ایران، واحد همدان، چند سالی را با این تشکل و در حوزه کوهستان فعالیت کردم. سال‌ها بعد نیز کم و بیش با این‌ مجموعه در ارتباط بودم تا اینکه در دوره انتخابات قبلی مجلس دکتر فرهانچی که مدت‌های طولانی مسئولیت جبهه سبز را بر عهده داشت در خصوص شرکت در انتخابات مجلس با من صحبت کرد، در ابتدا خیلی علاقمند نبودم اما بعدها و با شروع ثبت‌نام در اولین روز ثبت نام کردم و فردای همان روز هم انصراف دادم، به دلیل اینکه مشغله کاری فراوان و شاغل بودنم فرصت فکر کردن و برنامه‌ریزی در این حوزه را به من نمی‌داد.

معتقد بودم وقتی در کاری ورود پیدا می‌کنم باید حداقل آگاهی و توان را در آن زمینه داشته باشم. تقریبا کمتر از یک سال از انتخابات دوره پنجم شورا مجددا دوستان از من تقاضای شرکت در شورای شهر را داشتند، چراکه تا بازنشستگی من فرصت زیادی باقی نمانده بود و دوستان معتقد بودند که هر کس بتواند باید برای تعالی این شهر و مردمان خوبش تلاش کند حتی به شوخی به من می‌گفتند شما همه کارها و تفریحات خود را انجام دادی و حالا باید برای مردم خوب همدان مخصوصا جوانان و نوجوانان آن  کار کنی، در نهایت من را راضی به شرکت در انتخابات کردند.

کار در شورای شهر را چگونه می‌بینید؟

کار در شورای شهر بسیار سخت است. در کشور ما گروهی کار کردن و همینطور توجه به سیاست‌گذاری‌های کلان کمی سخت است. علی‌رغم حضور همکاران خوبی در کنارم ولی تفاوت‌های دیدگاه‌ها در کار کمی مسئله را سخت می‌کند، از طرفی ارتباط شورا و شهرداری در برخی کارها به علت ماهیت متفاوت هر دو حوزه گاهی چالشی می‌شود.

حجم کار در مدیریت شهری بسیار بالاست و به گفته مدیران شهرداری بالغ بر ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ وظیفه را شهرداری به عهده دارد و متاسفانه مشارکت شهروندان در امور مربوط به خودشان در شهرداری زیاد پررنگ نیست و این باعث کندی پیشرفت کار می‌شود و گاهی نیز به علت عدم نگهداری امکانات شهری هزینه‌های زیادی به شهر و شهرداری تحمیل می‌شود.

به نظر می‌آید شهرداری بیشتر به عنوان یک نهاد خدماتی دیده می‌شود و بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها و ادارات و حتی مردم با این نگاه با شهرداری برخورد می‌کنند و تقاضاهای آن‌ها حتی در حوزه‌هایی که متولی اصلی آن شهرداری نیست بیشتر تامین مالی است نه استفاده از توان مدیریتی این مجموعه. معتقدم علی‌رغم مشکلات و موانعی که در اجرای کارها و پروژه‌های مرتبط با شهرداری وجود دارد اما نیروهای خوب و توانمند و دلسوزی در شهرداری هستند که می‌توانند منشا کارهای اثرگذار در شهر باشند.

آیا فقط به این دلیل که یک خانم هستید در فعالیت‌های کاری برای شما دشواری‌هایی وجود دارد؟

مشکلات کار کم نیست. برای موفقیت در کار هم نیاز به مطالعه وجود دارد و هم  تخصص و هم اینکه لازم است وقت زیادی برای این کار گذاشته شود، ضمن اینکه صبر و بردباری می‌تواند چالش‌های مسیر را کم رنگ کند و در کنار این‌ها همراهی و تعامل با همکاران شورا و نیز و مدیران و پرسنل راهگشا است.

گرچه سختی کار برای بانوان به دلیل حضور کم رنگ‌و کم تعداد آنها گاهی کار راسخت می‌کند اما معتقدم سختی این کار هم برای آقایان و هم برای بانوان است و البته من خودم تاکنون به علت خانم بودن با چالش جدی مواجه نشدم.

بیشتر مسائل و چالش‌های موجود را از منظر تفاوت دیدگاه و برنامه دیدم، نه جنسیت. اما مشکلات بانوان را در کارهای اجتماعی به هیچ عنوان نه نادیده می‌گیرم و نه رد می‌کنم. اما خود من سعی نکردم زن بودنم مانع انجام کارهای مورد علاقه من باشد گرچه در همین راستا هزینه‌هایی را هم تحمل کردم.

از دیدگاه شما یک زن موفق چگونه است؟

از نظر من یک بانوی موفق، بانویی است که با اعتماد به نفس و اطلاع و آگاهی کامل به دنبال علائق و اهداف خود رفته و برای رسیدن به نتیجه از هیچ تلاشی فروگذار نباشد و با یافتن راه کارهای مناسب خود را به موفقیت نزدیک کند. و در این راستا لازم است جایگاه و شان و منزلت انسانی و کرامت خود را هم حفظ نماید. البته رسیدن به هر هدفی به هر قیمت شایسته نیست و البته آقایان هم از این موضوع بینیاز نیستند.

آیا خود را زن یا مادر موفقی می‌دانید؟ در حوزه کاری‌تان چطور؟

چون مجرد هستم در مورد مادر موفق بودن نمی‌توانم صحبت کنم اما از نتایج کارهایی که شروع کردم راضی هستم، به نظر خودم در تدریس ریاضی و ورزش نمره قابل قبول گرفتم.

از نتیجه  کارهای اجتماعی خودم هم ناراضی نیستم اما گاهی برای رسیدن به نتیجه لازم بوده ممارست و پیگیری و پافشاری‌های زیادی داشته باشم. در حوزه شورا به دلیل گستردگی فراوان کارها، هنوز تجربه زیادی ندارم ولی تمام تلاش خودم را به کار بستم تا حداقل اشتباه و اشکال را داشته باشم. اما به هر حال نقدهایی هم به کارم وارد شده که برخی از آن‌ها را می‌پذیرم اما برخی از آنها تنها به این دلیل است که عموما اکثر ما یک طرفه به موضوعات نگاه می‌کنیم و اظهار نظر می‌کنیم بدون اینکه در این رابطه با فردی که درباره او اظهار نظر می‌کنیم گفتگویی کرده باشیم.

در حوزه کاری خود سعی کرده‌اید تا جایی که امکان دارد به معضلات زنان بپردازید و نگاه ویژه‌ای به آنها داشته باشید؟

طرح‌ها و برنامه‌هایی را در رابطه با بانوان داشتم اما به دلیل حجم زیاد کارها در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تعداد محدودی از آنها انجام شده که بیشتر جنبه حمایتی و تشویقی داشته است و همینطور همراهی در برنامه‌هایی از جمله برگزاری کلاس‌ها و سمینارهایی در حوزه بانوان که می‌تواند کاهش آسیب‌های اجتماعی را برای بانوان به دنبال داشته باشد.

چه برنامه‌ای برای بانوان شهر همدان در حوزه کاری خود دارید و چقدر در این راستا موفق عمل کرده‌اید؟

برنامه‌هایی مثل ایجاد زمین‌های ورزشی مختص بانوان و افزایش تعداد رشته‌های ورزش محلات بانوان، برگزاری تمرینات ویژه بانوان در محلات، افزایش تعداد پارک بانوان در سطح شهر، برگزاری مسابقات با محوریت بانوان، ایجاد اتاق مادر و کود ک، حمایت از غرفه‌های بانوان کارآفرین در حوزه صنایع دستی و غذا و برخی موارد دیگر هم در برنامه کاری من بوده که بخشی از آن محقق شده است. اما امسال تصمیم دارم در حوزه بانوان فعالیت جدی‌تری مخصوصا در حوزه توانمند سازی آنها داشته باشم.

نظر شما در رابطه با حضور زنان در ورزشگاه‌ها و خصوصا تماشای فوتبال چیست؟

اگر بانوان خود را دست کم نگیرند، هیچ فرد دیگری در هیچ کجای جهان نمی‌تواند به آنها بی‌توجه و بی‌اعتماد باشد. افزایش خودباوری در بانوان از مهمترین عوامل موفقیت آنها خواهد بود. با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و حتی برای تماشای فوتبال موافقم و معتقدم باید امنیت فضا برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم گردد.

سخن پایانی؟

سخن پایانی اینکه اگر بانوان به عنوان نیمی از بدنه اجتماع که اتفاقا به خاطر خصوصیات اخلاقی و رفتاری می‌توانند در تصمیم گیری‌ها بسیار اثرگذار باشند را نادیده بگیریم و زمینه رشد و تعالی و افزایش اعتماد به نفس در آنها را فراهم نکنیم به یک جامعه تک بعدی تبدیل خواهیم شد که اثرات نامناسب آن در نسل‌های آتی دیده خواهد شد.

و البته اگر شرایط حضور در اجتماع و رشد و پیشرفت برای آنها فراهم نباشد این نیاز ممکن است به صورت‌های دیگری خودنمایی کند که احتمالا شایسته نخواهد بود. پس بهتر است با فکر و تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب فضاهای حضور همراه با ایجاد آرامش کافی برای بانوان در سطح جامعه تقویت شود.

بانوان به عنوان مادران امروز و فردا آینده‌ساز نسل آتی این کشور هستند که شایسته است به درستی به آنها و خواسته‌های آنها توجه شود. در انتها از خداوند منان  برای شما و همه همکاران خوب شما آرزوی سلامتی و بهروزی و برای همه هموطنان و همشهریانم بخصوص بانوان عزیز سرفرازی و برفرازی خواستارم.

پیروز باشید.

مصاحبه: مهری درویش قنبر

منبع: ماهنامه سلام زندگی