‍ اجلاس راه ابریشم زمینه را برای ثبت جهانی آثار تاریخی همدان هموار می‌کند

‍ ‍ معاون گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی استان همدان گفت: اجلاس جهانی راه ابریشم زمینه را برای ثبت جهانی یکی از آثار تاریخی همدان هموار می کند. به گزارش فردای همدان، علی خاکسار با بیان اینکه ایران به واسطه موقعیت خاص جغرافیایی که در غرب آسیا داشته رابط بین شرق و غرب بوده است، […]

‍ ‍ معاون گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی استان همدان گفت: اجلاس جهانی راه ابریشم زمینه را برای ثبت جهانی یکی از آثار تاریخی همدان هموار می کند.

به گزارش فردای همدان، علی خاکسار با بیان اینکه ایران به واسطه موقعیت خاص جغرافیایی که در غرب آسیا داشته رابط بین شرق و غرب بوده است، اظهار کرد: بر همین اساس تجار برای هر گونه تردد و مبادله‌ای از شرق به غرب و از غرب به شرق ناگزیر بودند از ایران عبور کنند چرا که محدودیت شمال را به واسطه وجود دریای خزر و سرزمین‌های صعب‌العبور سیبری داشتیم و از جنوب نیز آب‌های آزاد مانع بود و بنابراین تمامی تبادلات اقتصادی و تجاری باید از ایران عبور می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه به همین دلیل ایران همیشه نقش اثرگذاری در مراودات اجتماعی و اقتصادی و مبادلات و ارتباطات تجاری داشته است، گفت: راه ابریشم که شاهراه اقتصادی بوده نیز از مسیر ایران عبور می‌کرده است.

خاکسار ادامه داد: راه شاهی نیز که پایتخت هخامنشی شوش را به سارد متصل می‌کرد برای عبور از فلات ایران به سمت شرق و پایتخت تابستانی هخامنشیان یعنی هگمتانه می‌آمد و از هگمتانه به سمت شرق و غرب عبور می‌کرد و به همین دلیل همدان یکی از شهرهای اثرگذار در محور جاده ابریشم بوده که این اثرگذاری در طول تاریخ برای همدان حفظ شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه هرچند همدان تنها در مدت کوتاهی پایتخت بوده اما اثرگذاری خود را داشته است، عنوان کرد: همدان طی سال‌های اخیر نیز مورد توجه بوده و با برگزاری رویدادهای بین‌المللی که طی یکی دو سال اخیر، خوب درخشیده و نام و آوازه خود را در دنیای امروز از طریق میهمانانی که در این رویدادها حاضر شده‌اند پر طنین کرده تا جایی که در صدر اخبار داخلی و خارجی قرار گرفته است.

خاکسار با بیان اینکه میزبانی رویدادهای بین‌المللی می‌تواند همدان را به عنوان مقصد گردشگری مطرح کند، گفت: نباید اجازه دهیم اجلاس جاده ابریشم به همین جا ختم شود و باید ارتباط با مهمانان و افراد اثرگذار و فعالان اقتصادی را گسترش دهیم تا طی سال‌های بعد شاهد تفاهم‌نامه‌های برای کارهای مشترک باشیم.

وی با بیان اینکه در کنار برگزاری رویداد جاده ابریشم باید یک آورده خوب را دنبال کنیم که آن ثبت جهانی یکی از آثار همدان است، گفت: ثبت جهانی اثر چیزی نیست که تنها با یک نشست محقق شود بلکه این اجلاس زمینه‌ای برای آن است که افراد اثرگذاری که از یونسکو در نشست جاده ابریشم حضور دارند با دید مثبتی که نسبت به جاذبه های همدان پیدا می‌کنند، در آینده نظرشان جلب شود تا پرونده‌ای که برای یونسکو می‌فرستیم با نظر مثبت در چرخه ثبت قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته جلسات مختلفی برگزار و چند پرونده در استان همدان برای ثبت جهانی مدنظر قرار گرفت، گفت: از جمله پرونده‌های تهیه شده، پرونده تپه تاریخی هگمتانه به عنوان قدیمی‌ترین پایتخت ایرانی است.

خاکسار با بیان اینکه معبد نوشیجان به عنوان تنها معبد سالم باقی مانده از دوره مادها نیز برای ثبت جهانی پرونده دارد، گفت: البته معابد دوره ماد را به صورت زنجیره‌ای می‌توانیم ثبت کنیم اما معبد نوشیجان به تنهایی هم ظرفیت ثبت جهانی دارد.

خاکسار گنبد علویان را یکی دیگر از آثاری که برای آنها پرونده تشکیل شده است عنوان کرد و گفت: گنبد علویان یکی از بناهای قرون میانه اسلامی با مشخصه‌ها و تزیینات معماری خاص است.

وی به دستکندهای همدان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه دستکندهای همدان به ویژه ارزانفود به دلیل قرار گرفتن در ضلع شرقی الوند به عنوان منظر طبیعی برای ثبت جهانی مدنظر است، گفت: غار علی‌صدر نیز به عنوان یک اثر طبیعی در زمره این آثار قرار دارد.

خاکسار اضافه کرد: پرونده‌ها تهیه و ارسال شده اما از آنجا که هر سال یک اثر از هر کشور ثبت جهانی می‌شود آثار همدان در بین اولویت‌های ایران تا کنون نبوده که امیدواریم اجلاس جهانی جاده ابریشم سبب شود یکی از آثار همدان معرفی کرده و مورد پذیرش قرار گیرد.