سرنوشت خانه پوستی‌زاده در تصمیم شورای‌شهر

شهردار همدان گفت: پذیرش یا عدم پذیرش واگذاری خانه پوستی‌زاده به سهرابی، مجموعه‌دار همدانی با شورای اسلامی شهر همدان است.

عباس صوفی در گفتگو با خبرنگار فردای همدان در رابطه با واگذاری خانه پوستی‌زاده به سهرابی، یکی از مجموعه داران همدان، اظهار کرد: سهرابی به عنوان کسی که یک مجموعه ارزشمند با تایید اداره کل میراث فرهنگی را دارد، تقاضای ایجاد یک مجموعه در شهر همدان را داشته و شهرداری به عنوان متولی حمایت از آثار و میراث فرهنگی در نظر دارد، به این مجموعه کمک کند.

شهردار همدان با بیان اینکه بهتر بود، اداره کل میراث فرهنگی این اقدام را انجام می‌داد، عنوان کرد: با توجه به اینکه میراث فرهنگی اعلام کرده که توان واگذاری ساختمان را به این مجموعه‌دار ندارد، شهرداری در حال فرستادن پیشنهاد به شورای شهر است تا ببینیم شورا در این رابطه چه تصمیمی می‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا قراردادی تنظیم شده است، گفت: اگر ما بخواهیم پیشنهادی را به شورا بفرستیم باید قرارداد ارسال کنیم اما پذیرش یا عدم پذیرش با شورای اسلامی شهر همدان است.

صوفی در پاسخ به اینکه شنیده شده، سهرابی، مجموعه‌دار همدانی، قراردادی پنج ساله را تنظیم کرده است، بیان کرد: چنین چیزی وجود ندارد و شهرداری اداره حقوقی دارد و اگر قرار به واگذاری باشد، باید اداره حقوقی شهرداری این کار را انجام دهد.

شهردار همدان با تاکید بر اینکه باید از هر فرصت و ظرفیتی که باعث شود میراث همدان ماندگارتر باشد و موزه‌هایی در شهر ایجاد شود حمایت کرد، ادامه داد: شهرداری و میراث در این راستا وظیفه دارند و بهتر این است که میراث، متولی تعیین جا شود اما وقتی میراث می‌گوید نمی‌توانم، شهرداری وظیفه دارد به عنوان متولی شهر حمایت کند.

وی در پاسخ به اینکه شاهرخی، استاندار همدان از این واگذاری حمایت کرده، گفت: استاندار همدان، مدافع حفظ میراث فرهنگی است و آیا قرار است که وی از حفظ آثار میراث فرهنگی حمایت نکند. استاندار، هر مسئولی و یا هر شهروندی مدافع حمایت از میراث فرهنگی است.

صوفی در پایان خاطرنشان کرد: رسما اعلام می‌کنم، هر مجموعه‌داری را که سازمان میراث فرهنگی مجموعه آن را فاخر و قابل ارائه بداند، حاضریم از موزه شدن مجموعه‌اش حمایت کنیم تا مردم از حضور در این موزه‌ها لذت ببرند؛ البته همه این‌ها تا قبل از راه‌اندازی موزه بزرگ غرب کشور است و زمانی که موزه غرب کشور راه بیفتد به همه مجموعه‌داران فضا داده می‌شود.