مشاهده گونه نادر سیاه گوش در آلموبلاغ اسدآباد

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از مشاهده 4 قلاده گونه کمیاب سیاه گوش به همراه توله هایشان در منطقه حفاظت شده آلموبلاغ شهرستان اسدآباد خبر داد.

به گزارش فردای همدان، مهدی صفی خانی گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست در حین گشت و کنترل منطقه حفاظت شده آلموبلاغ چهار قلاده سیاه گوش شامل یک قلاده سیاه گوش ماده، یک قلاده سیاهگوش نر در حال شکار کبک و دو توله در حال حرکت مشاهده کردند.

صفی خانی با اشاره به این اینکه این دسته از پستانداران نقش بسیار مهمی در برقراری تعادل جمعیت سایر گونه های جانوری دارند افزود: وجود پستانداران گوشتخوار، بویژه گربه سانان به دلیل قرار گرفتن در رأس هرم غذایی  در یک منطقه، نشان دهندۀ سلامتی یک زیستگاه بوده و از این رو از رده های مهم جانوری به حساب می آیند.

وی با بیان اینکه سیاهگوش، یکی از هشت گربه سان وحشی ایران و بسیار نادر و کمیاب است، عنوان کرد: پیش از این، در سال های 95 و قبل زا آن، گونه سیاهگوش در استان همدان در منطقه شکار ممنوع کرفس رزن و منطقه آلموبلاغ دیده شده بود.

صفی خانی اظهار کرد: این در حالی است که تعداد دام های عشایر مستقر در منطقه آلموبلاغ حدود 7 هزار راس است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان سه برابر افزایش یافته است و حدود یکصد و پنجاه نفر چوپان هر روز در منطقه حضور داشته و با این وجود شاهد رشد گونه های نادر جانوری و گیاهی در منطقه و کاهش شدید تعارضات از جمله آتش سوزی پوشش گیاهی در منطقه هستیم که در نتیجه تعامل عشایر مستقر در منطقه و جامعه محلی با محیط بانان منطقه است.

وی گفت: زاداوری گونه های جانوری شکارچی با وجود افزایش وحوش، افزایش یافته است و مردم ساکن روستاهای اطراف نیز تعامل خوبی برای حفاظت از حیات گیاهی و جانوری منطقه دارند.

سیاهگوش یا لینکس با نام علمی “Euracian lynx” از راسته گوشتخواران و در زمره ۴ گربه سان کوچک ایرانی است و دست و پایی بلند و دمی بسیار کوتاه با توک پهن و سیاه رنگ و یک دسته مو به طول ۴ سانتیمتر روی گوش‌ها دارد که به علت داشتن جثه‌ای بزرگ و خال‌های روی بدنش، معمولا با پلنگ اشتباه گرفته می‌شود. غذای مورد علاقه آن معمولا بچه‌های گراز، شوکا، مرال و پستانداران کوچک است