دلجویی از شهروندان همدانی برای کمرنگ شدن بزرگداشت «روز همدان»

به گزارش فردای همدان، نخستین روز از شهریورماه در تقویم ملی با نام بزرگداشت مقام «ابوعلی سینا» نام‌گذاری شده است که در سال‌های اخیر نیز با «روز همدان»؛ یاد می‌شود؛ اما شهرداری همدان آنگونه که بایسته و شایسته این شهر تاریخی بود، به وظایف خود عمل نکرده است. قرار بر این بود به مناسبت هفته […]

به گزارش فردای همدان، نخستین روز از شهریورماه در تقویم ملی با نام بزرگداشت مقام «ابوعلی سینا» نام‌گذاری شده است که در سال‌های اخیر نیز با «روز همدان»؛ یاد می‌شود؛ اما شهرداری همدان آنگونه که بایسته و شایسته این شهر تاریخی بود، به وظایف خود عمل نکرده است.

قرار بر این بود به مناسبت هفته نخست شهریورماه که مصادف با جشن خرما در استان کرمان بوده است؛ بر اساس تفاهم‌نامه خواهرخواندگی همدان و بم نسبت به اعزام کاروان شادی با حضور تیمی از هنرمندان همدانی و اختصاص غرفه‌های صنایع‌دستی و… در شهرهای کرمان و بم اقدام شود، اما متأسفانه با توجه به تأکیدهای بسیار کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا در راستای ارائه برنامه و معرفی عوامل اجرایی، هیچ‌گونه برنامه خاصی ارائه نشد.

بنده به عنوان نماینده مردم در پارلمان شهری همدان تأکید دارم که شهرداری باید برنامه‌های قابل دفاع و قبول خود در روز همدان» را گزارش دهد و به صراحت می‌گویم از شهرداری همدان گلایه‌مند هستم؛ زیرا حرمت امام‌زاده با متولی است.

زمانی که در بهترین زمان ممکن برای تبلیغات و انعکاس قابلیت‌های گردشگری کهن‌شهر همدان به‌منظور جذب و هدایت گردشگر شاهد هیچ اقدام تأثیرگذار و قابل‌قبولی از سوی مدیریت شهری نیستیم، نمی‌توانیم از دیگران انتظار خاصی داشته باشیم.

در این بین، اقدام دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا و میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری استان برای برگزاری مراسم شامگاه بزرگداشت همدان و روز پزشک بر بام آرامگاه بوعلی سینا، قابل قدردانی است.

اما سوال اساسی این است؟! آیا هر ساله برای انعکاس این رویداد باید شاهد برنامه‌های کلیشه‌ای و تکراری باشیم؟

هر سال به صورت یک فرآیند از پیش برنامه‌ریزی شده، با حمایت بخش خصوصی (شرکت سیاحتی علی‌صدر و دهکده توریستی گنج‌نامه)، شاهد برنامه تلویزیونی شب‌های فیروزه‌ای هستیم -که به صورت دوره‌ای در فصل تابستان در شهرهای مختلف برنامه دارد و از قضا به‌گونه‌ای تدارک دیده می‌شود که در هفته نخست شهریور در همدان حضور داشته باشند- در این ویژ‌ه‌برنامه تنها چند دقیقه‌ای هم از شهر همدان در شبکه 5 سیما -که چند سالی است به صورت سراسری فعالیت می‌کند- بر روی آنتن زنده دیده می‎شود که در نهایت با بهانه پخش سیما، فرصت بیشتری در اختیار همدان قرار نمی‌دهند و نسبت به اتمام برنامه بدون حصول هیچ بازخورد تأثیرگذاری، خاتمه می‌یابد.

از سوی دیگر صداوسیمای مرکز همدان نیز به غیر از اعزام واحد سیار برای هماهنگی بخش برنامه شب‌های فیروزه‌ای، اقدام ملموسی انجام نداده است؟!

آیا زمان آن فرا نرسیده است که برای بهره‌مندی از سایر کانال‌ها و شبکه‌های تأثیرگذار برای معرفی قابلیت‌های گردشگری شهر همدان بهره‌مند شد؟!

با توجه به روند ثبت جهانی تپه‌های تاریخی همدان؛ بهتر نبود از این فضا برای انعکاس قدمت تاریخی و هویت ایران بهره‌برداری داشتیم؟! در مجموع از ظرفیت رسانه‌های مجازی دارای مخاطب تا چه حد استفاده شد؟!

ضعف مدیریت‌شهری موجب شد تا کامِ شهروندان همدانی تلخ شود؛ از این رو شایسته است شهرداری همدان در تعریف استراتژی برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری خود تجدیدنظر کند. در این زمینه تا چه زمانی باید شاهد تزئینات تکراری در مناسبت‌های ملی و مذهبی باشیم؟!

وقت آن نشده است از ظرفیت مشاوران تبلیغاتی شهرهای بزرگ در تزئینات شهری بهره‎مند شویم؟ در این زمینه شهر همدان هم می‌تواند همانند شهرهای هم‌طراز خود از ظرفیت رسانه‌ای، مجازی و مکتوب حتی اجرای جشنواره‌های مناسبتی در پایتخت و سایر استان‌ها به‌منظور دستیابی به اهداف خود بهره‌مند شود؛ اما امیدواریم به بهانه نبود بودجه و… کار بر روی زمین نماند.

امسال به غیر از برگزاری نمایشگاه تبریز که با توصیه و اصرار کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر به انجام رسید؛ آیا شاهد اقدام دیگری بودیم؟!

کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی به عنوان بخش فرادولتی که مشمول محدودیت‌های دولتی و… نیست؛ چه عملکردی در بزرگداشت روز همدان در سطح شهر همدان یا پایتخت داشته است؟!

همگان در مقامِ حرف، مدعی رسالت فرهنگی هستیم؛ اما در مقامِ عمل؛ می‌توانیم به ضرب المثل «من نبودم، دستم بود. تقصیر آستینم بود…» اشاره کرد.

این جانب به عنوان نماینده مردم شریف کهن‌شهر تاریخی همدان در پارلمان شهری، مراتب اعتراض و عدم رضایت قلبی خود را اعلام کرده و امیدوارم با برنامهریزی دقیق و قابل قبول در راستای دلجویی از شهروندان همدانی، اقدام شایسته‌ای صورت پذیرد.

در پایان از آقای شاهرخی، استاندار محترم همدان نیز خواستار ابلاغ برای ارائه گزارش دستگاه‌های مرتبط به فراخور وظایف محوله با محوریت اقدام‌ عملیاتی برای بزرگداشت «روز همدان» هستیم و امیدوارم به فراخور عملکرد آنان، نسبت به تشویق و به طور خاص، تنبیه مجموعه‌ مرتبطی که کم‌کاری داشته‌ است؛ اقدام شود.

* حسین قراباغی

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان