بررسی 345 پرونده در کمیته های مشاغل سخت و زیان آور

مدیرکل تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی استان همدان گفت: برگزاری 9 جلسه کمیته بدوی مشاغل سخت و زیان آور، 345 پرونده درچهار ماهه سالجاری در استان همدان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش فردای همدان، احمد توصیفیان با اشاره به اهمیت سلامت نیروی انسانی در محیط کار در رابطه با این خبر اظهار داشت: مشاغل سخت‌ و زیان‌ آور تحت عنوان کارهایی‌ است‌ که‌ در آن‌ها عوامل‌ فیزیکی‌، شیمیایی‌، مکانیکی‌ و بیولوژیکی‌ محیط‌ کار غیر استاندارد بوده‌ که‌ در اثر اشتغال‌ کارگر تنشی‌ به‌ مراتب‌ بالا‌تر از ظرفیت‌های‌ طبیعی‌ (جسمی‌ و روانی‌) در وی‌ ایجاد می‌گردد که‌ نتیجه‌ آن‌ بیماری‌ شغلی‌ و عوارض‌ ناشی‌ از آن‌ می‌باشد. لذا این امر حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه کارفرمایان ومدیران بخش خصوصی قرار گیرد، چرا که در صورت عدم توجه، موجب خسارات جبران ناپذیری به کارگران بالاخص خانواده های آنها وارد می گردد. از این رو است که به منظور کاهش این صدمات در قانون کار و آیین نامه‌های مربوطه هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور ۱/۵ سال محاسبه شده و افرادی که حداقل ۲۰ سال متوالی یا 25 سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور اشتغال به کار داشته باشند می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.
وی در ادامه به اطلاعات و آمار موجود اشاره کرد و افزود: از 345 پرونده بررسی شده در جلسات کمیته بدوی، به 287پرونده مورد تایید کمیته سخت وزیان آور استان همدان قرار گرفته است.همچنین 45 پرونده به کمیته تجدید نظر مشاغل سخت وزیان آور ارسال شده که 22 مورد از آنها مورد تایید قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته، رسیدگی به درخواست متقاضیان سرعت گرفته و مدت زمان رسیدگی نسبت به گذشته کاهش یافته است.
توصیفیان همچنین در خصوص آراء دیوان عدالت اداری عنوان داشت: 16 مورد از آراء قطعی کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استان در دیوان عدالت اداری مورد اعتراض قرار گرفت که با ارسال لایحه‌ها و دفاعیه توسط این اداره کل بیش از ۹۰ درصد آراء کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر استان از سوی دیوان عدالت اداری تایید شده است و کمتر از ۱۰ درصد جهت بررسی مجدد به کمیته‌های هم عرض یا تجدید نظر ارجاع گردیده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان افزود: به استناد تبصره ۵ ماده ۸ آیین نامه اجرایی کارهای سخت و زیان آور، رای کمیته بدوی ظرف مدت ۱۵ روز اداری از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی می‌باشد و در صورتی که هر یک از طرفین (کارگر یا کارفرما) به رای کمیته بدوی اعتراض داشته باشند می‌بایست در خواست تجدید نظر خود را کتباً در مهلت مقرر به این اداره کل تسلیم نمایند و کمیته تجدید نظر به اعتراضات واصله در این خصوص رسیدگی، اظهار نظر و تصمیم گیری نماید و در ‌‌نهایت نتیجه را به مراجع ذیربط اعلام کند.